Ny rapport om online-valgkamp 2011 og 2007
Redaktionen
Valgkamp og internet har siden Folketingsvalget 2007 været to uadskillelige størrelser.
Politikerne benytter internet og alle andre digitale kanaler i deres valgkamp, og vælgerne søger i stor stil information om de opstillede kandidater, partierne og de aktuelle debatter under valgkampen på nettet.
Derfor har organisationen Danske Medier fået kortlagt, hvordan valgkampen 2011 fandt sted på internettet sammenlignet med det foregående valg i 2007.
"I rapporten kan man blive klogere på, hvordan vælgerne brugte nettet under valgkampen i 2011 og se sammenligninger med valget i 2007, hvor samme forskere udarbejdede en lignende rapport", skriver vicedirektør Morten Helveg Petersen, Danske Medier, i rapportens forord. Han har som bekendt selv en fortid som radikalt folketingsmedlem.
Danske Mediers valgundersøgelse bygger på data indsamlet i perioden 19. september til 4. oktober 2011 af analysevirksomheden Gemius. Data er indsamlet i forbindelse med en løbende måling af danske hjemmesider suppleret med en spørgeskemaundersøgelse.
Rapporten er lavet af professor Jens Hoff, Københavns Universitet, lektor Jacob Linaa Jensen, Aarhus Universitet, lektor Lisbeth Klastrup og Ph.d.-studerende Sander Schwartz, IT-Universitetet samt lektor Niels Brügger, Aarhus Universitet.