Patienterne efterspørger inddragelse
KORT NYT: Tilfredsheden er generelt høj. Men patienterne ønsker en forbedring, når det kommer til inddragelse, sammenhæng og kommunikation på landets sygehuse.
Christian Juhl Mølgaard
NavneredaktørCamilla Schouw
UniversitetspraktikantPatienterne er generelt meget tilfredse med oplevelsen af det danske sygehusvæsen. Men de efterspørger dog også mere inddragelse, kommunikation og sammenhæng, viser en ny undersøgelse, som Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) har foretaget.
Det skriver Danske Regioner i en pressemeddelelse.
Den netop offentliggjorte LUP somatik 2014 peger på erfaringer i psykiatrien, hvor patienter og pårørende i høj grad bliver inddraget i behandlingen.
De mest positive resultater for LUP 2014
For alle patientgrupper i LUP er de mest positive resultater:
• Personalet er venligt og imødekommende – omkring otte ud af ti patienter vurderer ”i høj grad” og ”i meget høj grad”, at det personale, de møder, er venligt og imødekommende
• Patienternes behov for smertelindring er dækket – omkring ni ud af ti patienter for planlagt indlagte patienter og otte ud af ti akut indlagte patienter får ”i høj grad” eller ”i meget høj grad” dækket deres behov for smertelindring under indlæggelse (indgår ikke for ambulante patienter)
• Patienternes overordnede tilfredshed - der dækker over patienternes tilfredshed med plejen, behandling for sygdom samt tilfredshed med indlæggelse/besøg alt i alt - findes blandt den tredjedel af spørgsmål med de højeste gennemsnit.
Hvor er der mulighed for forbedring?
På tværs af patientgrupperne i LUP er de områder, der markerer sig med de mest negative resultater:
• Patientinvolvering – patienterne oplever ikke i tilstrækkelig grad, at personalet giver dem selv og deres pårørende mulighed for at deltage i beslutninger om behandling og pleje
• Patientoplevede fejl - 9 % af planlagt indlagte, 11 % akut indlagte og 4 % af ambulante patienter oplever, at der sker fejl
• Manglende information i forbindelse med udskrivelse eller besøg – mellem 13 og 27 % af patienterne inden for alle patientgrupper oplever ”slet ikke” at blive informeret om virkninger og bivirkninger ved ny medicin, de skal tage efter udskrivelse eller besøg.
Kilde: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2014