Rapport: Papirarbejde forhindrer mere tid til patienterne
Peter Schøning
Forkerte opgaver til sundhedspersonalet
Det siger rapporten om administration og indkøb:
"I indeværende projekt og andre projekter i sygehusvæsenet har Implement observeret læger, sygeplejersker og lægesekretærer varetage personaleadministrative opgaver, f.eks. lønindberetning, sagsbehandling i forbindelse med sygefravær, fleksjob og lignende samt sagsbehandling i forbindelse med ansættelser og afskedigelser. Opgaven lå tidligere i personaleafdelingerne, men er flere steder decentraliseret helt ud til afdelings og afsnitsniveau".
"Samme billede ser Implement inden for indkøb og varebestilling. Opgaven omkring indkøb og varebestilling har tidligere været centraliseret på hospitalsniveau og regionsniveau (tidligere amtsniveau). Indkøb, varebestilling, udpakning og opgaven med at sætte på plads i skabe og på lagre varetages mange steder af sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter og lægesekretærer. Opgaven kunne lige så vel udføres af andet administrativt personale eller ufaglært personale. Opgaven vil tage mindre tid, reducere varespildet og koste mindre i udbringning, fordi de eksterne leverandører ikke nødvendigvis skal levere varer på mange små lokationer".
Sygehusene kan klare flere kræftpakker, hjertepakker eller nye behandlinger uden at nedprioritere andre patienter, mener konsulentfirmaet Implement, der for Sundhedsministeriet har været i gang med tidsstudier på sygehusene.
Tendensen på sygehusene er ifølge rapporten, at sundhedspersonalet administrerer mere og mere mere - bl.a. som følge af besparelser på de centrale servicefunktioner i regionerne og på sygehusene.
Mens staten centraliserer sine administrative opgaver for at effektivisere, f.eks. skatteligningen, går regionerne den modsatte vej med mere decentralisering. Flere administrative opgaver presses ud i sygehusenes frontlinje - til skade for patienterne.