21. december 2005 kl. 17.00, opdateret 1. januar 1900 kl. 00.00
Thorning tættere på at slå Fogh på tv end i aviser
NYHED: Helle Thorning-Schmidt (S) er betydeligt mere i de elektroniske end de trykte medier i forhold til konkurrenten Anders Fogh Rasmussen ( V), viser omfattende undersøgelse. Udtryk for en bevidst strategi, mener medieforsker og chefredaktør.
![Kaare Sørensen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/kaare3-2-48.jpg)
Kaare Sørensen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Og selvom hun er en dygtig politiker, så kan det blive nemt at gemme sig bag korte og klare budskaber, og det er tv altså bedre til.
Palle Weis
Chefredaktør, dagbladet Information
Fakta
Undersøgelsen bygger på 3.777 indekserede historier i 12 toneagivende nyhedsmedier i de tre efterårsmåneder september, oktober og november 2005.
Medierne er TV 2/Nyhederne kl. 19, Radioavisen kl. 12, TV-avisen kl. 21, B.T., Ekstra Bladet, Børsen, metroXpress, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Politiken, Ritzaus Bureau og Information.
Kilde: Politisk Medie Analyse (PMA)
Det viser den første større kortlægning af medieforholdet mellem partiformændene Fogh og Thorning, som Politisk Medie Analyse (PMA) har foretaget for Altinget.dk.
Og i forhold til Fogh sakker Thorning betydeligt tilbage i de trykte medier. Her optræder Fogh tre-fem gange så meget som Thorning. I de elektroniske medier er forholdet bedre – her optræder Fogh mindre end dobbelt så meget som Thorning.
Det er helt naturligt, at landets statsminister generelt er mere i medier end en relativt ny kandidat fra oppositionen, mener Rasmus Jønsson, ekstern lektor i kommunikation på RUC og analysechef på PMA.
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen