Busnyt

Dokumentation
[bruger] 09-11-2007Høringssvar Vejledning om undtagelser Justitsministeriet Færdsels- og våbenkontoret Slotsholmsgade 10 1216 København K                                                                        Dato 9. november 2008                                                                                Høring om udkast til vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsforordningen     Rigspolitiet har den 18. oktober udsendt udkast til vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsforordningen i høring. Danske Busvognmænd har følgende bemærkninger til vejledningen:     Ad artikel 2, stk. 1, litra b): Hvilke busser er omfattet?   Det fremgår af vejledningen, at (Citat) ?Hvis køretøjet er registreret som ?stor personbil?, er det som udgangspunkt omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, uanset om køretøjet måtte være godkendt i flere udførelser, herunder til en ?nedstolet? version til befordring af færre end 9 personer, inklusive føreren, og uanset om kørslen udføres i den nedstolede version.?   Danske Busvognmænd er ikke enig i denne fortolkning. Foreningen finder ikke, at et køretøj, der godkendt i en konkret, ?nedstolet? udførelse til befordring af færre end 9 personer, kan være omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Det afgørende i forhold til ordlyden og definitionen i Rådets forordning EØF 561/2006 artikel 2, stk. 1 litra b) må være køretøjets faktiske bestoling, når kørslen udføres. Således bør køretøjet kun være omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, når det er indrettet som M2 ? til befordring af flere end 9 personer.   1. Muligheden for at få godkendt en bil i flere udførsler, dels som M2 og dels som M1 med reduceret sædeantal er fastlagt i Færdselsstyrelsens detailforskrifter for motorkøretøjer afsnit 022. I Færdselsstyrelsens ?Vejledning om syn af køretøjer? fremgår det konkret, at ?en bil, der godkendes i flere udførelser, dels om personbil M2 (M3) og dels med reduceret sædeantal som personbil M1, skal i den pågældende udførelse opfylde kravene til den tilhørende art.?   I praksis godkendes køretøjet som ?personbil? med udførelsen ?buskørsel?. Det påføres en ?attest for flere udførelser?. (Supplerende attest FS 049)   2. Kravet til kørekortet hos den person, der fører personbilen er bestemt af det faktiske antal pladser i køretøjet og/eller bilens vægt (Bekendtgørelse om kørekort §§ 7-19). Således kan en person, der er i besiddelse af kørekort til kategori B (erhvervsmæssig personbefordring) føre et køretøj, der i en af flere udførsler er nedstolet til befordring af færre end 9 personer forudsat at køretøjets totalvægt ikke overstiger 3.500 kg. Her er det altså ikke afgørende, at køretøjet også er godkendt som M2 til befordring af flere end 9 personer.   3. Vejledningens fortolkning er efter DB?s opfattelse ikke i overensstemmelse med, Rigspolitiets hidtidige fortolkning og praksis på området.   4. Busser nedstoles altid med henblik på befordring af bevægelseshæmmede, dvs. med indretning af kørestolspladser. Det kan med andre ord ikke lade sig gøre at nedstole minibusser alene med det formål at undgå, at køretøjet er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne.   5. Én og samme bus kan godkendes og indregistreres til både erhvervsmæssig buskørsel indrettet til befordring af flere end 9 personer (Lov om buskørsel) og til sygetransport indrettet til befordring af færre end 9 personer (Lov om taxikørsel). Dette forudsætter, at den registrerede bruger har tilladelse til begge kørselsformer. Står den skitserede fortolkning ved magt, vil udførelse af sygetransport med den type køretøjer fremover være omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Dette er ikke set før.   På den baggrund skal DB opfordre til, at Rigspolitiet genovervejer sin fortolkning af artikel 2, stk. 1 litra b) således, at køretøjer der er godkendt i flere udførsler (M1 og M2) alene er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, når de er indrettet som M2 ? altså til befordring af flere end 9 personer.     Artikel 3, litra a): Rutekørsel under 50 km   Vejledningen benytter til forståelse af begrebet ?rutekørsel? definitionen i Rådets Forordning nr. 684/92 af 16. marts 1992 artikel 2.   1. DB mener, at det bør præciseres, at man ved rutekørsel også forstår buskørsel, der udføres på baggrund af tilladelse til rutekørsel udstedt af Færdselsstyrelsen i henhold til Lov om trafikselskaber § 20. Det bør tillige præciseres, at rutekørsel der udføres efter udbud i henhold til kontrakt med trafikselskaber eller Bornholms Regionskommune også er omfattet af undtagelsesbestemmelsen.   2. Almindelig rutekørsel udføres for trafikselskaber bl.a. i form af ?individuel handicapbefordring? (Lov om trafikselskaber § 19, stk. 2 nr. 1) og som ?koordineret kollektiv trafik?/?Behovsstyret trafik?. I begge tilfælde er der tale om rutekørsel, der indebærer en ?fladedækning?. Der er tale om individuelle transporter indenfor et geografisk område, der koordineres i ét system og udføres på baggrund af kørelister/køreplaner, der genereres løbende i et EDB-system og udsendes til køretøjerne.   Rigspolitiet bedes i vejledningen angive forståelsen af rækkevidden af undtagelsesbestemmelsen i Artikel 3, litra a for så vidt angår rutekørsel, der udføres som ?individuel handicapbefordring? og ?koordineret kollektiv trafik?. Herunder ønskes angivet, hvorledes rutens længde opmåles.   Danske Busvognmænd er bekendt med høringssvaret afgivet af Handel Transport og Service (HTS) den 9. november og kan tilslutte sig de synspunkter, der kommer til udtryk heri.     Med venlig hilsen     Steen Bundgaard adm. direktør Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld Danske Busvognmænd

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024