Pressemeddelelse: Road pricing løser ingen klimaproblemer

v\:* {behavior:url(#default#VML);}o\:* {behavior:url(#default#VML);}w\:* {behavior:url(#default#VML);}.shape {behavior:url(#default#VML);}   PRESSEMEDDELELSE     Road pricing løser ingen klimaproblemer   Flere medier omtaler i dag et forslag fra Socialdemokratiet ogovervejelser i et regeringsudvalg om at indføre road pricing i Danmark.Formålet er at nedbringe transportens CO2-udledning.   ”Men road pricing løser ingen CO2-problemer”, udtalersekretariatschef i Dansk Vejforening, Søren Bülow   ”Road pricing kan i bedste fald dæmpe trafikken i et par år.Derefter vil pendlerne sende udgiften til road pricing videre til arbejdsgivernesom et lønkrav, og transportbranchen vil vælte afgiften over på deres kunder. Såfår alle igen råd til at køre på vejene og resultatet bliver efter nogen tidden samme mængde trafik og CO2 som før – bare med lidt ekstra inflation.   Road pricing kan endda føre til øget trafik og CO2-udledning hvisordningen udformes på en måde så det bliver dyrere at køre i byområderne. Såvil trafikanterne nemlig begynde at køre længere omveje for at undgåbetalingen, og dermed bidrage til stigende CO2 udledning   De politikere, der nu interesserer sig for road pricing skulle hellerebruge kræfterne på at gøre noget ved de egentlige trafikproblemer: kødannelserpå grund af utilstrækkelig kapacitet på veje og jernbaner, en upålideligkollektiv trafik, forældede signaler og en for lidt grøn profil i bilbeskatningenmed videre.   På alle disse områder eksisterer der løsninger som også vil gavneCO2-regnskabet. Det er endda kendte og afprøvede løsninger – til forskelfra road pricing, der er et luftkastel. Der findes endnu intet eksempel på etvelfungerende road pricing system, og alene af den grund er road pricing etdårligt bud på CO2-reduktioner indenfor en overskuelig tidshorisont”, slutterSøren Bülow         Henvendelse vedrørende denne pressemeddelelse kan rettes til Dansk Vejforeningssekretariat på telefon 3678 7837  /  2073 4070   Dansk Vejforening     Dansk Vejforening Lautrupvang 2, 2750 Ballerup 3678 7837 / 2073 4070 www.dv.dk