Busnyt

Dokumentation
[bruger] 17-04-2008Miljøzonens udfordring - stormøde den 16. april   Vognmænd mødte myndigheder i en dialog om miljøzoner i går ? onsdag den 16. april ? hvor Københavns og Frederiksberg Kommuner inviterede til kør-hjem-møde om miljøzonen.   Teknik- og Miljøminister Klaus Bondam indledte mødet med en beskrivelse af baggrunden og de politiske motiver for miljøzonen. Fremadrettet kunne borgmesteren fortælle, at Københavns Borgerrepræsentation havde tanker om at udvide zonen til hele Københavns Kommune, hvilket i givet fald vil komme til at gælde til efteråret 2009. En ?tung trafik zone? med vægtgrænser eller særlige ruter for lastbiler var også i støbeskeen.   Herefter var der oplæg fra myndighederne. Oplægsholdere og eksperter fra Københavns og Frederiksberg Kommuner, Miljøstyrelsen, Færdselsstyrelsen og Københavns Politi gav en bred indføring i alle aspekter af miljøzonen:   - Zonens krav og afgrænsning - Miljøzonemærkatet - Mulighederne for at få dispensation - Håndhævelse af miljøzonens krav blandt såvel danske som udenlandske vognmænd. - Og meget mere   Danske Busvognmænd kom med et bud på, hvordan den enkelte busvirksomhed kunne forholde sig ? forretningsmæssigt ? til miljøzonen. Mulighederne var eftermontering af partikelfiltre, nyanskaffelser, undgå at køre i miljøzonen eller en eventuel dispensation. Dernæst var udfordringen at finde en fremtidssikret løsning, der økonomisk og teknisk kunne bære samtidig med, at den ikke ville blive overhalet af ny regulering eller nye miljøzoneregler i Danmark eller i Europa. Her var erhvervet afhængig af, at ønsket om miljøforbedringer suppleres af saglige og praktiske hensyn til, hvad der teknisk og økonomisk kan lade sig gøre i transportvirksomhederne.   Med udgangspunktet i et konkret eksempel - De Grønne Busser ApS fra Nykøbing Falster - blev det vurderet, at en kombination af nyanskaffelser og eftermontering af partikelfiltre var nødvendig. En kostbar affære, der alene i de tre første år ville løbe op i méromkostninger på over 500.000 kr.   Vognmandsorganisationen Dansk Transport og Logistik fremhævede, at grundlaget for de store investeringer der skulle gøres i vognmændenes virksomheder skulle være fair. Der blev gjort opmærksom på, at nye påfund, der ændrer på vilkårene for drift af vognmandsvirksomheder som f.eks. en ny tung trafik zone med max. 12 tons lastbiler, tvangsruter, bompenge, lyssignaler med ekstra rødt, blokering af modulvogntog og planer om at udvide miljøzonen, inden den overhovedet er kommet i gang kunne ødelægge vognmændenes muligheder for at foretage fornuftige, fremadrettede investeringer.   Herefter redegjorde DTL for nogle af de økonomiske betragtning, der er nødvendige at gøre sig, når man omstiller sin virksomhed og sine aktiviteter til miljøzonens krav. Blandt andet anbefaledes det at vurdere om indtjeningen ved aktiviteterne i miljøzonen kan matche de méromkostninger, der er forbundet med miljøzonen.   DTL og DB udleverede på mødet en vejledning - Kom godt i gang med miljøzoner - Vejledning til transportvirksomheder, der samler en række gode råd om miljøzonerne.     Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld Danske Busvognmænd

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024