Transportministeriet afviser smøl med godsterminaler

NYHED: Transportministeriet spiller bolden over til Railion, i sagen om de dårlige godsterminaler i Taulov og Høje Taastrup.
Foto: colourbox

Hovedforudsætningen for, at der sker en omorganisering af kombiterminalerne, er, at Railion fortsat er interesseret i at komme ud af de nuværende kontrakter.

Hakon Iversen
Kontorchef i Transportministeriets Banekontor
Fakta

Sagen kort
-
Transportministeriet udgav i 2003 en rapport om Godstransport, der lagde op til at forbedre kombiterminalerne.

-I 2006 kom Trafikstyrelsen med en rapport om terminalernes fremtid.

-I 2007 kom Rambøll med en Rapport.

-I marts 2008 offentliggjorde transportministeriet et beslutningsoplæg.

Beskyldninger om de dårlige godsterminaler i Høje Taastrup og Taulov fyger gennem luften fra både trafikpolitikere og branchefolk.

Transportministeriet skyder nu bolden videre til Ralion, og mener, at en løsning afhænger af, om Ralion er interesserede i et opgive driften af terminalerne.

Altinget.dk har stillet kontorchef i Transportministeriets banekontor, Hakon Iversen, en række kritiske spørgsmål i sagen.

Hvorfor har det taget 5 år, at finde en løsning for godsterminalerne i Høje Taastrup og Taulov?

Den afgørende problemstilling handler om, at Railion har indgået to privatretlige kontrakter med DSB vedr. terminalerne, og at regeringen ikke kan annullere disse kontrakter mod Railions vilje. Således ligger bolden nu i høj grad på Railions banehalvdel, og Railion skal nu tage stilling til, om man reelt set er interesserede i at opgive driften af kombiterminalerne."

Dokumentation

Læs transportministeriets fulde svar på Altingets spørgsmål:

1. Hvorfor har det taget 5 år, at finde en løsning for godsterminalerne i Høje Taastrup og Taulov?

"Det har ikke været muligt at foretage en egentlig gennemgang af sagen inden for din tidsfrist. Med forbehold herfor kan følgende oplyses: Transportministeriet udgav i 2003 en rapport om Godstransport, hvori det anførtes, at Regeringen vil "arbejde for, at de danske kombiterminaler bedre kan indgå i det åbne jernbanemarked for flere jernbanevirksomheder og transportkøbere". Der var tale om ét af flere initiativer, som der skulle følges op på. Som opfølgning herpå udarbejdede Trafikstyrelsen i perioden december 2005-2007 en rapport, som blev offentliggjort i foråret 2007, som bl.a. så på en række principielle muligheder for en omorganisering af området. Efterfølgende udarbejdede regeringen et egentlig beslutningsoplæg med ekspertise fra bl.a. Kammeradvokaten, der detaljeret analyserer de økonomiske og juridiske problemstillinger ved en omorganisering. Beslutningsoplægget lå klart i oktober 2007, men blev først offentliggjort i marts 2008 pga. valget 24. oktober 2007 (jf. svar på spørgsmål nedenfor).

Ikke alle dele af beslutningsgrundlaget er offentliggjort af hensyn til statens forhandlingsposition. Således har Transportministeriet i forbindelse med offentliggørelsen rettet henvendelse til relevante parter i sagen mhp. at udrede mulighederne for at løse en række konkrete overgangsproblemstillinger (listet i vedlagte slides), hvilket er en forudsætning for, at en omorganisering kan finde sted. Den afgørende problemstilling handler om, at Railion har indgået to privatretlige kontrakter med DSB vedr. terminalerne, og at regeringen ikke kan annulere disse kontrakter mod Railions vilje. Således ligger bolden nu i høj grad på Railions banehalvdel, og Railion skal nu tage stilling til, om man reelt set er interesserede i at opgive driften af kombiterminalerne.

Hvorfor har Rapporten fra Rambøll om Kombiterminaler ligget et halvt år på ministerens bord, uden yderligere udvikling i sagen?

"Rapporten om kombiterminalerne var klar til offentliggørelse i oktober 2007. Imidlertid blev der d. 24. oktober 2007 udskrevet folketingsvalg, hvilket udsatte en offentliggørelse. Efter valget fulgte en ny minister, som skulle have tid til at sætte sig ind i mange nye sager. Derudover kom der nye trafikordførere, som ligeledes skulle gøres bekendt med problemstillingerne vedr. kombiterminalerne og orienteres forud for rapportens offentliggørelse. Offentliggørelsen fandt derfor sted d. 19. marts 2008."

Hvordan vil man kompensere DSB ejendomme, hvis terminalerne overgives til Bane Danmark?
"En flytning af terminalerne fra DSB er en overgangsproblemstilling, der skal løses, såfremt der vælges en reorganiseringsmodel, hvor ejerskabet for terminalerne flyttes til fx Banedanmark. Der har være drøftelser mellem Transportministeriet og DSB om mulige modeller, og denne problemstilling vurderes håndterbar." 

Hvordan vil man undgå, at konkurrencestyrelsen opfatter det som statsstøtte, hvis Ralion ikke betaler for at komme ud af lejekontrakten?

"Hovedforudsætningen for, at der sker en omorganisering af kombiterminalerne, er, at Railion fortsat er interesseret i at komme ud af de nuværende kontrakter. Endvidere må en sådan annullering af kontrakterne ske på et lovligt grundlag. Herunder kan der ikke ydes ulovlig statsstøtte til Railion. Transportministeriet har kontakt til Railion i sagen."

Foreningen af Danske Transportcentre oplyser, at kapaciteten i terminalerne har nået loftet. Hvad betyder det for nødvendigheden af at finde en løsning på problemet?

"Den offentliggjorte rapport beskriver den manglende udvikling på kombiterminalerne, herunder hvad angår fx henstillingsarealer. Rapporten konkluderer endvidere, at det vil være rigtigt at foretage en omorganisering af terminalerne baseret på øgede investeringer, således at en øget vækst i kombitrafikken kan understøttes. Hvorvidt en omorganisering kan finde sted afhænger af, om en række overgangsproblemstillinger kan løses."

Foreningen af Danske Transportcentre oplyser, at Danmark inden for de sidste fem år, er gået glip af over 100 millioner kroner i potentiel EU-støtte til terminalerne. Med henvisning til at udbygning af terminaler i Tyskland har fået op mod 80 procent kompensation fra EU's TEN/Marco Polo midler. Mener man i Transportministeriet, at den vurdering er korrekt? Hvordan forholder man sig til vurderingen?

"Virksomheder som fx Railion kan søge om støtte fra EU-programmet "Marco Polo" til bl.a. at flytte gods fra vej til bane. Transportministeriet kan ikke søge om midler hertil. Det er op til den enkelte virksomhed. TEN-midler kan kun søges, hvis der er et ønske om at gennemføre konkrete projekter, som vurderes støtteberettigede. Idet begge programmer stadig eksisterer, findes der fortsat mulighed for at søge om støtte til en omorganisering af de danske kombiterminaler, såfremt en sådan vurderes støtteberettiget."

Der skal desuden understreges, at forholdene i Danmark og Tyskland ikke nødvendigvis kan sammenlignes, fordi der er mulighed for særlig EU-støtte til projekter i Østtyskland.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024