Busnyt

Dokumentation
[bruger] 29-05-2008   Københavns Kommune har varslet planer om at etablere en såkaldt ”Tung Trafik Zone” i den indre by, hvor der etableres forbud mod kørsel med lastbiler over 18 tons. Planerne begrundes med ønsket om at øge trafiksikkerheden og følelsen af tryghed blandt byens bløde trafikanter. Især ønskes at mindske risikoen for højresvingsulykker, hvor sammenstød mellem højresvingende lastbilers og cyklister kan få fatale konsekvenser.   Hverken bybusser eller turistbusser er omfattet af kommunens planlagte Tung Trafik Zone – og med god grund, mener Danske Busvognmænd.   En typisk bus med to aksler vejer netop 18 tons, men der findes også busser tre aksler og en større totalvægt. Det afgørende er imidlertid bussens indretning og konstruktion, hvor buschaufførens muligheder for at orientere sig blandt sine medtrafikanter og undgå ulykker er ganske gode.   I Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om højresvingende lastbiler fra 2006 fremhæves, at for- og siderude på busser er anbragt tættere på vejen, og sideruden i højre side er typisk ført langt ned. Derudover nævnes, at føreren i busser sidder lavt placeret og har bedre umiddelbar kontakt med de øvrige trafikanter, ligesom den lave placering væsentligt forbedrer førerens oversigt over arealet umiddelbart foran og til højre for køretøjet.   Chaufførens mulighed for at orientere sig styrkes ifølge Havarikommissionen også af en mere forenklet spejlløsning med tre spejle placeret på en fremstrakt busarm, som både letter orienteringen og giver bedre udsyn til en række af de kritiske områder tæt på bussen.   Det er vigtigt at understrege, at den ovennævnte fortrin ved bussen i bytrafikken naturligvis ikke udelukker, at højresvingsulykker mellem busser og cyklister kan forekomme. Såvel buschauffører som cyklister og andre trafikanter har et stort ansvar for at udvise agtpågivenhed og ansvar for at undgå ulykker.   Kommunens forslag om Tung Trafik Zone er blevet modtaget med stor kritik af erhvervsorganisationen Danske Transport & Logistik, der repræsenterer mange af de vognmænd, der bliver berørt af zonens krav.   DTL mener for det første ikke, at der er nogen trafiksikkerhedsmæssig gevinst ved zonen, idet den blot vil medføre, at det dobbelte antal lastbiler vil skulle bruges til den nødvendige distribution af varer i København. Dernæst peges på, at der er bedre løsninger til at mindske problemet med højresvingsulykker. Der bør blandt andet anlægges en havnetunnel fra Amagermotorvejen til Helsingørmotorvejen, arbejdet med ombygning af lyskryds som kommunen allerede har sat i gang bør fortsættes og nye trafiksikkerhedskampagner skal sættes i gang.   DTL retter også en hård kritik mod timingen af kommunens forslag, hvor vognmænd der netop har gennemført betydelige investeringer i nye lastbiler og partikelfiltre for at leve op til miljøzonen, der træder i kraft den 1. september 2008, nu risikerer at have spildt millioner af kroner på lastbiler, der ikke kan bruges som planlagt. Kontakt Lasse Repsholt Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld Danske Busvognmænd

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024