Busnyt

Dokumentation
[bruger] 19-06-2008 Konkurrencestyrelsen er ikke tilfreds med konkurrencen indenfor taxibranchen. Det fremgår af dette års Konkurrenceredegørelse. Styrelsen peger dels på taxilovgivningen og reglerne om antalsbegrænsning, tilslutningspligten og maksimaltaksterne som et problem. Kommunernes forvaltning af taxiloven kritiseres også. Kommunerne baserer beslutningen om uddeling af flere tilladelser på rådgivning fra de eksisterende taxivognmænd i området og fastsættelse og regulering af maksimaltakster giver ikke tilstrækkeligt incitament til produktivitetsforbedringer i branchen. Den omdiskutterede frikørselsordning medfører ifølge Konkurrencestyrelsen, at der indkøbes for store og for dyre biler samtidig med, at der ikke konkurreres med et udbud af mindre men billigere biler, som nogle kunder angiveligt efterspørger. Subsidier til taxibranchen i form af frikørselsordning, momsfritagelse og anden afgiftsfritagelse udgør ifølge Konkurrencestyrelsen 1.350 mio. kr. eller 240.000 kr. per taxi per år. Danske Busvognmænd anfører i sit høringssvar, at der bør tages højde for den manglende momsfradragsret, således at subsidiet reelt udgør 200.000 per taxi per år. I Danske Busvognmænds bemærkninger til redegørelsen er der lagt væk på, at konkurrencen indenfor en væsenligt del af taxiernes aktiviteter - kontraktkørsel for offentlige myndigheder og institutioner - ikke er beskrevet. De regulerings- og afgiftsmæssige betingelser som bus- og taxivognmænd arbejder under har stor betydning for konkurrencen på dette marked. Læs Konkurrenceredegørelse 2008 på www.ks.dk Læs Danske Busvognmænds bemærkninger nedenfor.   Konkurrencestyrelsen Nyropsgade 30 1780 København V                                                                                                                                                  Opdaterede bemærkninger til Konkurrenceredegørelsen 2008   Konkurrencestyrelsen har den 16. juni 2008 offentliggjort Konkurrenceredegørelse 2008. Danske Busvognmænd     Øget fokus på konkurrence mellem taxi og andre persontransporterhverv Taxierhvervet har overordnet set to forretningsområder: Hyrevognskørsel efter taxameter, hvor kunderne bestiller eller prajer en hyrevogn og prisen for kørslen fastsættes på baggrund af taxametrets udvisende. Kontraktkørsel – i stort omfang for det offentlige – hvor taxivognmænd og/eller økonomiske foreninger afgiver tilbud på længerevarende kontrakter om større kørselsopgaver for f.eks. kommunale institutioner, sundhedsvæsenet eller lignende. Prisen afgives uden hensyntagen til kommunalt fastlagte maksimaltakster, men forretningsområdet er til gengæld præget af konkurrence med bl.a. private busvirksomheder.   Det er Danske Busvognmænds vurdering, at cirka 10 pct. af omsætningen i taxibranchen hidrører fra kontraktkørsel med det offentlige. Et marked der er overset i Konkurrencestyrelsens redegørelse.   Danske Busvognmænd   I den forbindelse vil foreningen især pege på:   -           -           -           -             Effekt af kommunalt samarbejde Den nuværende taxilov blev ændret i forbindelse med kommunalreformen. Blandt andet blev der åbnet mulighed for et tværkommunalt samarbejde om forvaltning af taxiloven. Kommuner kan indgå i zone- og takstfællesskaber, hvorefter flere eksisterende bevillingsområder lægges sammen til ét og konkurrencen mellem taxiforretninger øges.   Konkurrenceredegørelsen savner en vurdering af, hvilken effekt sådanne tiltag kunne have på konkurrencen.     Subsidier generelt Det oplyses i afsnit 3.2, at taxierhvervet modtager subsidier i form af momsfritagelse på 1.100 mio. kr. Herfra fratrækkes de 56 mio. kr. erhvervet indbetaler i lønsumsafgift. Ifølge note 6 er der i denne beregning ikke taget højde for, at taxivognmænd ikke kan foretage fradrag for moms betalt ved indkøb af varer og ydelser, der anvendes til brug for virksomhedernes leverancer. Det drejer sig i praksis om bl.a. indkøb af køretøj, tilbehør, drift, vedligeholdelse, reparationer og brændstof. Det er realistisk at antage, at for at generere 100 kr. omsætning i taxibranchen kræves momspligtige udgifter for cirka 25 kr. Efter Danske Busvognmænds opfattelse bør værdien af momssubsidiet tilsvarende reduceres med 25 pct. til 825 mio. kr.   Det beregnede, årlige subsidie på 240.000 kr. per taxi bør reelt være 200.000 kr. per taxi.     Alternative reguleringsformer Et fremadrettet udvalgsarbejde bør ikke alene se på regulering versus afreguleringsproblematikker, men også se på alternative reguleringsformer.   -         -           Koncessioner der forpligter koncessionshaverne til et bestemt prisniveau (eventuelt differentieret), maksimale fremkørselstider/ventetider gældende for forskellige områder og på forskellige tidspunkter, antal køretøjer indrettet til kørestolsbrugere og andre relevante kvalitets- og serviceparametre bør også overvejes som en mulighed.     Med venlig hilsen     Lasse Repsholt Konsulent     Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld Danske Busvognmænd

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024