Venstre kritiseres af K og DF fra fra ny vinkel

NYHED: DF og K kritiserer dele af Venstres trafikoplæg for at være for langhåret. Samtidig er der ros fra SF og cyklisterne.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Venstres udspil er et skridt i den helt rigtige retning. Trafikken skal være med til at reducere vores CO2-udslip, og det kræver konkrete virkemidler - både ideer til forbedring af cyklisme, forbedringerne af jernbanen, mere buskørsel mv. Alt det indeholder Venstres udspil.

Pia Olsen Dyhr
(SF)

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen har prøvet noget nyt:

Han har fremlagt et trafikudspil, som den konservative regeringspartner kalder "for langhåret" og han er samtidig blevet rost af SF's trafikordfører og af Dansk Cylistforbund. Det er samme udspil vel at mærke.

V-ordføreren fik disse nye oplevelser, efter han fremlagde partiets oplæg til, hvordan transportsektoren kan bidrage til at mindske CO2-udslippet.

"Jeg vil aldrig beskylde det liberale Venstre for at være venstredrejet, men noget af det er for langhåret til De Konservative," siger De Konservatives trafikordfører, Henriette Kjær til Politiken.

Hun henviser ifølge avisen til Venstres forslag om at udbrede delebilisme og statsligt støttede cykelbyer.

DF: Mere skidt end kanel
Kim Christiansen (DF), der er ordfører for regeringens støtteparti, er tæt på at dumpe oplægget. Han siger til samme avis, at der er "mere skidt end kanel" i Venstres ideer.

Blandt andet afviser han at indføre motorvejsafgifter på eksempelvis 1.000 kr. om året for at kunne benytte danske motorveje. 

"Det er endnu en kovending fra Venstres side. Jeg har ikke tal på de gange, hvor jeg har hørt Kristian Pihl Lorentzen - Venstres trafikordfører - afvise sådan et forslag fra venstrefløjen, og nu er det så pludselig blevet Venstre-politik. Det er ikke troværdigt, siger Kim Christiansen. 

SF's trafikordfører er også helt udsædvaneligt positiv. Som noget nyt blander hun ros ind i sin kritik af Venstres politik.

"Venstres udspil er et skridt i den helt rigtige retning. Trafikken skal være med til at reducere vores CO2-udslip, og det kræver konkrete virkemidler - både ideer til forbedring af cyklisme, forbedringerne af jernbanen, mere buskørsel mv. Alt det indeholder Venstres udspil", tilføjer Pia Olsen Dyhr og fortsætter:

"Desværre er ambitionen i forhold til at reducere trafikkens CO2-udslip stadigvæk alt for lav, og Venstre forholder sig ikke til, at trafikkens andel er steget eksplosivt fra 20 pct. af CO2-udledningen i 1980 til ca. 30 pct. i dag. Venstre har valgt kun at forholde sig til vores internationale forpligtigelser om at reducere trafikkens CO2-udslip med 20 pct. inden 2020, hvilket, vi i SF mener, er alt for uambitiøst," siger trafikordføreren og fortsætter:

"Samtidig lever det heller ikke op til regeringens egen målsætning i dens strategi for bæredygtig udvikling "grønt ansvar", hvor CO2-udslippet fra trafikken skal reduceres med 25 pct. inden 2030. Men udspillet er bestemt et skridt på vejen, og noget tyder på, at alvoren er gået op for Venstre."

Dokumentation

Venstres 37 forslag:

1. Opprioritere investeringerne i den kollektive trafik, så den bliver til et mere attraktivtalternativ til bilen. Derved skal den kollektive trafik i de kommende år spille en større og større rolle - især i byområderne.

2. Gøre det mere attraktivt at vælge den kollektive trafik frem for privatbiler, fx med tog til tiden, bedre trafikinformation, mere komfort mv.

3. Skabe bedre rammer for at tage bilen til nærmeste station og derfra fortsætte med toget, bl.a. gennem etablering af flere "parker-og-rejs"-anlæg ved de større pendlerstationer.

4. Motivere til samkørsel i privatbiler og til øget brug af delebils-ordninger, eksempelvis gennem særlige parkeringspladser og flere kampagner.

5. Undersøge mulighederne for forsøgsvis kørsel med særlige pendler-transitbusser i motorvejenes nødspor i myldretiden.

6. Gøre forsøgsordningen med modulvogntog permanent, hvis der som ventet kommer positive erfaringer ud af forsøget, samt arbejde målrettet for at fremme udbredelsen af modulvogntog til hele EU.

7. Udbrede kendskabet til brændstofbesparende tekniske løsninger.

8. Undersøge økonomiske incitamenter, der kan motivere transportvirksomheder til at satse endnu mere på CO2-reducerende tekniske løsninger.

9. Sikre en udbygning og forbedring af kombiterminalerne i Høje Taastrup og Taulov, så der skabes bedre rammer for at flytte godstransport fra vej til bane.

10. Tage initiativ til, at der i EU kommer fokus på bedre vilkår for godstransport på bane, herunder ved udbygning af sporkapacitet og gennem bedre slottider til gods på bane.

11. Investere i en "havnepakke", der skal sikre bedre veje og baner frem til kajen ved en række udvalgte danske havne.

12. Understøtte initiativer, som er medvirkende til at flytte trafik og transport fra myldretiden til andre tidspunkter af døgnet, hvor presset på vejnettet er mindre.

13. Gennemføre lovgivning, der giver kommunerne mulighed for at stille krav om mere miljøvenlige taxaer, der kører længere på literen og som er udstyret med partikelfilter.

14. Fremover inddrage hensynet til CO2, miljø og natur i forbindelse med planlægning af infrastrukturprojekter.

15. Fortsætte investeringerne i udbygning af vejnettet, bl.a. ved investere, hvor trafikken er tæt, og hvor vi dermed kan få bekæmpet trængsel og opnå en markant CO2-effekt.

16. Snarest afsætte midler til en målrettet satsning på ITS, der kan øge
fremkommeligheden på de eksisterende veje og minimere CO2-udledningen.

17. Arbejde for, at det vedligeholdelsesefterslæb, der måtte være på de statsligt ejede trafiklys, indhentes.

18. Ved alle større anlægsprojekter vurdere, om der kan spares penge og CO2 ved at gennemføre projektet i én etape frem for i flere mindre etaper.

19. Igangsætte udarbejdelse af et digitalt Danmarkskort, der kan bidrage til bedre planlægning af transporten samt reduceret brændstofforbrug.

20. Afsætte en pulje til cyklisme i forbindelse med efterårets forhandlinger om investeringer i fremtidens infrastruktur, bl.a. til statslig medfinansiering af cykelbyprojekter i landets største byer.

21. Konsekvent inddrage hensynet til cyklister ved fremtidig fysisk planlægning (kommuneplaner, lokalplaner osv.) samt ved VVM-undersøgelser for konkrete infrastrukturprojekter.

22. Udarbejdelse af en samlet cykelstiplan for det statslige vejnet.

23. Undersøge om fremkommeligheden for cyklister kan styrkes, eksempelvis ved at tillade cyklister at køre til højre, selv om lyset viser rødt eller ved at lave grønne bølger for cykler i byerne.

24. Igangsætte landsdækkende oplysningskampagner og kurser om miljøvenlig kørsel.

25. Stille krav om, at miljøvenlig kørsel indgår i køreskolernes pensum, ligesom det er tilfældet i fx Sverige.

26. Etablere en gratis interaktiv CO2-beregner på internettet.

27. Forbedre bilkøbernes muligheder for at få kendskab til bilers miljøbelastning ved at udbrede kendskabet til de nuværende ordninger.

28. Sætte fart på den politiske proces, så der skabes sikkerhed om de politiske intentioner om biobrændstoffer, som er nedskrevet i regeringsgrundlaget.

29. Fremme udbredelse af elbiler, herunder nyttiggøre el fra vindmøller ved opladning af batterier på tidspunkter i døgnet med lavt elforbrug.

30. Igangsætte det nødvendige analysearbejde, så det afdækkes, hvorvidt der er brug for yderligere politiske tiltag for miljøvenlige plug-in-hybridbiler, så snart teknologien er markedsklar.

31. Belyse mulighederne for forsøg med busser på alternative drivmidler i udvalgte byer og understøtte udviklingen med midler til forskning og demonstration.

32. Presse på for, at der sættes bindende fælles-europæiske krav til nye bilers miljøbelastning, så CO2-udslippet begrænses.

33. Arbejde for fælles internationale krav om gear-skift-indikatorer i alle nye biler.

34. Forfølge princippet fra den gennemførte omlægning af bilafgifterne, som har sikret, at det bedre kan betale sig at købe miljøvenlige biler frem for mere forurenende biler.

35. Have belyst, hvordan udenlandsk transittrafik kan komme til at bidrage til den danske infrastruktur og miljømæssigt fornuftig transport.

36. Venstre ønsker en belysning af Hollands erfaringer med CO2-reduktionsprogrammer i flåder med henblik på mulig udnyttelse af positive erfaringer under danske forhold.

37. Indtænke energieffektivitet i forbindelse med det offentliges indkøb af køretøjer.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024