Pressemeddelelse: Veje for 100 mia. kroner.

v\:* {behavior:url(#default#VML);}o\:* {behavior:url(#default#VML);}w\:* {behavior:url(#default#VML);}.shape {behavior:url(#default#VML);} 27. august 2008         Veje for 100 mia   Da finansminister Lars LøkkeRasmussen i går fremlagde forslaget til finansloven for 2009, var der ikke nyebevillinger til statens veje. Det er derfor stadig usikkert, hvor meget regeringenvil investere i de hårdt tiltrængte, nye og større statsveje.   På baggrund af forslagene fraInfrastrukturkommissionen, som færdiggjorde sit arbejde i januar i år, har bl.a.Dansk Vejforening anslået at der alene på det overordnede vejnet kan være behovfor investeringer i størrelsesordenen 100 mia. kroner.   ”Detkan lyde af meget, men alene anlæggene i til en havnetunnel ved København er beregnettil 20 mia. kroner og en udvidelse af den østjyske motorvej til 8 spor kan måskekræve 5-6 mia. kroner. Desuden må man huske på, at de 100 mia. er investeringersom giver afkast i generationer”   Infrastrukturkommissionens horisont varca. 20 år, hvilket vil sige at 100 mia. kroner svarer til anlægsinvesteringerpå i gennemsnit 5 mia. kr. om året. Det er 3-4 gange som meget som hidtil.   ”Derer behov for at forøge investeringsniveauet drastisk hvis Danmark skal imødegåde fremtidige udfordringer på vej- og trafikområdet.   På denbaggrund ville det have været rart at høre finansministeren lægge op til ethøjt ambitionsniveau for trafikinvesteringerne. Det skete desværre ikke, men viser frem til den investeringsplan som regeringen har lovet til efteråret.     Vi må dogadvare om, at ambitionsniveauet bør være højt hvis regeringen vil sikre et velfungerendearbejdsmarked og et konkurrencedygtigt erhvervsliv. Skatte- og arbejdsmarkedsreformervil f.eks. være uden effekt på beskæftigelsen hvis danskerne og dansk erhvervslivfortsat skal sidde i kø på underdimensionerede veje”       Henvendelsevedrørende denne pressemeddelelse kan rettes til Dansk Vejforenings sekretariatpå telefon 3678 7837  /  2073 4070   Dansk Vejforening