Dansk Taxi Råd: Lav bundgrænse går ud over svage passagerer
Anne Bjerregaard
"Mange provinsbyer slår netop de bevillinger op med krav om, at det skal være en handicap-indrettet vogn, som i forvejen er ret dyr i anskaffelsespris. Vi er bange for, at vognmanden nu slet ikke vil søge de bevillinger," siger direktør i Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg, der allerede oplever problematikken rundt i kommunerne i dag.
Lov kan få modsat effekt
Lovændringen, der hører under Forårspakke 2.0, der førstebehandles i Folketingssalen torsdag, indebærer, at bundgrænsen for registreringsafgiften for taxaer hæves fra 12.100 kroner til 230.000 kroner. Til gengæld bliver registreringsafgiften for biler over 230.000 kroner forhøjet fra 20 procent til 70 procent.
Et tiltag, der skal fremme indkøb af mindre og mere miljøvenlige taxaer, men som Dansk Taxi Råd frygter, kan få den stik modsatte effekt.
Skatteministeriets kommentarer til høringssvaret fra Dansk Taxi Råd:
Bundgrænsen på 230.000 kr. er valgt efterden normale pris for en bil, der kan bruges som taxa. De foreslåede regler giver først en højere registrerigsafgift end i dag for personbiler, der inkl. registreringsafgifrt koster mere end omkring 800.000 kr. Det anses for muligt at finde køretøjer, der er egnede til handicap- eller ældrekørsel til denne pris. I øvrigt gælder der særlige regler om registreringsafgift af køretøjer, der er indrettet til befordring af mere end 9 personer, føreren medregnet.
Hvis der skulle tages hensyn til, at taxikørsel kan ske med forskellige biltyper
eller udstyrsvarianter, skulle der arbejdes med en bundgrænse for hver af disse. Det
er ikke hensigtsmæssigt. Det er herudover Skatteministeriets opfattelse, at de nævnte køretøjer ikke er dyrere end almindelige taxiaer.
Kilde: ft.dk