Debat

DTL svarer Green Power Denmark: Netselskaberne bliver selv nødt til at danne sig et indtryk af kundernes behov

Jeg forstår udmærket, at el-selskaber gerne vil vide, hvornår vognmænd køber el-lastbiler og får brug for nye el-forbindelser. Men DTL hverken kan eller vil bestemme over vognmændenes investeringer. Netselskaberne må ud i marken for at fornemme kundernes behov, skriver Erik Østergaard.

Jeg er oprigtigt bekymret for, om netselskaberne kan følge med og honorere vognmændenes behov for fornyede og forstærkede elforbindelser, hvis elektrificeringen pludselig tager fart i transportbranchen, skriver Erik Østergaard.
Jeg er oprigtigt bekymret for, om netselskaberne kan følge med og honorere vognmændenes behov for fornyede og forstærkede elforbindelser, hvis elektrificeringen pludselig tager fart i transportbranchen, skriver Erik Østergaard.Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Erik Østergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Opladning og el-lastbiler hænger uløseligt sammen. Derfor glæder jeg mig over, at viceadministrerende direktør Mette Rose Skaksen fra Green Power Denmark samler bolden op og tager til genmæle over for mit indlæg om netselskabernes nøglerolle i elektrificering af transportsektoren.

Det er positivt og tiltrængt, at netselskaberne bringer deres erfaringer og ekspertise ind i den vigtige debat om kundernes ønsker og behov for nettilslutning og -udbygning.  

Godstransporten på landevej står muligvis over for en større grøn omstilling til el, og i den forbindelse er det afgørende, at vognmanden har mulighed for at etablere ladefaciliteter på sit depot, så lastbilerne kan oplades, mens de holder stille.

Jeg er imidlertid oprigtigt bekymret for, om netselskaberne kan følge med og honorere vognmændenes behov for fornyede og forstærkede elforbindelser, hvis elektrificeringen pludselig tager fart i transportbranchen. Foreløbig har vognmændene ikke de store erfaringer på området, men det har ladeoperatørerne, som gennem flere år har opsat ladeanlæg rundt om i Danmark, og sporene skræmmer desværre.

Vognmænd efterspørger elforbindelser

Som man kan læse i et indlæg i Altinget 17. juni af politisk chef Jeppe Hartmann fra Drivkraft Danmark, har netselskabernes kundeservice og leveringstider over for ladeoperatørerne i nogle tilfælde været temmelig utilfredsstillende.

Det er ildevarslende, i forhold til en fremtid hvor hundredvis, ja måske tusindvis, af vognmænd fordelt over hele landet vil efterspørge nye og forstærkede elforbindelser til deres depotopladning.

Læs også

I et forsøg på at udvise rettidig omhu har vi fra DTL's side, sammen med andre gode kræfter, gennem flere år derfor søgt at rejse en debat om netselskabernes nøglerolle for elektrificeringen.

Det er vores ønske at skabe opmærksomhed om udfordringerne og opfordre netselskaberne til at komme langt mere på banen med en vurdering af situationen og bud på løsninger på baggrund af deres faglig ekspertise, kundehensyn og erfaringer.

Vognmændene har brug for, at opladning og lastbil fungerer sammen fra dag et.

Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL Danske Vognmænd

Vognmændene har brug for, at opladning og lastbil fungerer sammen fra dag et. Nettilslutning og udbygning skal ideelt set være hurtig, punktlig og omkostningseffektiv.

For en vognmand vil det være en showstopper for investering i el-lastbiler, hvis man ikke har sikkerhed for at kunne lade op fra starten.

Derfor opfordrer jeg til, at der stilles servicekrav om, hvor hurtigt netselskaberne, der jo har monopol på opgaven, skal sørge for at etablere den ønskede elforsyning.

Netselskaber må foreslå løsninger

Det er muligt, at der er mange forhold, som betyder, at netselskaberne ikke vil forpligte sig til maksimale leveringstider. Derfor synes jeg, at det vil være naturligt, at netselskaberne selv foreslår løsninger og eksempelvis identificerer behov for lovændringer med videre.

DTL hverken kan eller vil bestemme, om eller hvornår vognmændene skal investere i el-lastbiler.

Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL Danske Vognmænd

Jeg forstår udmærket, at el-selskaberne af hensyn til deres planlægning gerne vil vide, hvor og hvornår vognmændene begynder at købe el-lastbiler og får brug for nye og forstærkede el-forbindelser til ladeanlæg.

Branchen består imidlertid af tusindvis af selvstændige vognmandsvirksomheder.

Vi hylder selvstændigheden, og DTL hverken kan eller vil bestemme, om eller hvornår vognmændene skal investere i el-lastbiler.

Derfor må netselskaberne selv ud i marken for at danne sig et indtryk af kundernes behov og mærke pulsen i udviklingen.

Vi tager gerne imod jeres gode råd om, hvordan vognmændene skal forholde sig, og vi samarbejder og indgår gerne i en dialog.

Temadebat

Hvordan skal elnettet fremtidssikres?

Danmarks elnet skal udvides, men målet sætter nye krav til netselskaberne.

Altinget Energi og Forsyning inviterer til debat om fremtiden for det danske elnet og de udfordringer, som energi- og forsyningsbranchen kræver svar på.

Vil du deltage i debatten, kan du kontakte Sophie Bavnhøj.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Administrerende direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

Mette Rose Skaksen

Viceadm. direktør, Green Power Denmark
Cand.oecon. (Aarhus Uni. 2000), ph.d. i nationaløkonomi (Aarhus Uni. 2002)

Jeppe Hartmann

Politisk chef, Drivkraft Danmark
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2008)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024