AnsaldoBreda fester, mens Barfoed tænker Plan B
Anne Bjerregaard
En Plan B, som transportminister Lars Barfoed (K) ikke ønsker at udbrede nærmere på grund af den tilspidsede situation med AnsaldoBreda. Men en Plan B, der nu helt sikkert ikke kommer til at medføre en lynelektrificering af det danske skinnenet. Det slås fast, efter en screeningsanalyse udarbejdet af NIRAS-konsulenterne for Transportministeriet torsdag konkluderede, at det bedst kan betale sig at afvente gennemførelsen af Banedanmarks signalprogram, før banenettet elektrificeres.
Plan B er fortsættelse af nødløsning
Det kommer især til at gå ud over de sjællandske pendlere, der i dag kører med de gamle, blå dieseltog. Derfor vil det ifølge trafikforsker fra DTU Transport, Alex Landex, give god mening alligevel at fremskynde elektrificeringen af strækningen fra Ringsted til Femern, og udvide anskaffelsen af flere lokomotivtrukne dobbeltdækkertog til regionalbanerne.
I landsdelsdriften må passagerne også slå sig til tåls med den nødløsning, der har været brugt siden 2006. Det betyder IC3-tog på hovedbanenettet endnu flere år, end det oprindeligt var meningen, siger Per Homann Jespersen, trafikforsker ved Roskilde Universitetscenter.
Det betyder, at den kvalitetsmæssige forbedring, der var lagt op til at starte fra år 2006 nu er skubbet til år 2019, når signalprojektet og elektrificeringen er til ende, slår Per Homann Jespersen fast:
Det, vi går glip af, er "gode tog for alle" med hurtigere tog og højfrekvens trafik - især på Sjælland, og set med de øjne, så må vi næsten håbe, at IC4-togene kommer
Per Homann Jespersen
Trafikforsker, RUC
"Det, vi går glip af, er "gode tog for alle" med hurtigere tog og højfrekvens trafik - især på Sjælland, og set med de øjne, så må vi næsten håbe, at IC4-togene kommer" siger han.
DSB vurderer stadig AnsaldoBreda
Og nogle af togene er da også kommet. Men ikke dem alle sammen, og det er en af de væsentligste grunde til, at DSB endnu ikke kan kalde ultimatummet overholdt, siger DSB's administrerende direktør, Søren Eriksen:
"Det er endnu for tidligt at gøre op, om AnsaldoBreda har levet op til ultimatummet. Foreløbigt har de leveret 12 af de 14 enkeltkørende togsæt samt et togsæt, som de har fået godkendt til sammenkobling. Men der er stadig mange fejl på togene, og DSB tester i øjeblikket, om det typegodkendte togsæt lever op til kontraktens krav," siger han og slår fast, at det ved DSB først med udgangen af maj.
Til den tid, om godt to uger, falder DSB's dom over AnsaldoBreda. Bliver ultimatummet ikke overholdt, træder Barfoeds B-plan i kraft. Men accepterer DSB italienernes IC4-tog, er planen, at der skal leveres to tog om måneden indtil alle 83 tog er leveret.