Debat

Kørselsafgifter - er de virkelig pengene værd?

DEBAT: Man kan tvivle på, om miljøet vinder ved at indføre kørselsafgifter. Der vil blive kørt flere kilometer og brugt mange milliarder på administration, mener formanden for Dansk Vejforening.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Jens Erik Christensen
Formand for Dansk Vejforening

Skatte- og transportministerierne med flere arbejder i disse måneder på et forslag til kørselsafgifter i Danmark.

Formålet med arbejdet er, at regeringen ønsker at gøre det billigere at købe en bil, men dyrere at bruge den. Det skal være til gavn for miljøet og fremkommeligheden.

Om miljøet vinder på kørselsafgifter, kan man dog tvivle på. Studier viser nemlig, at den vigtigste forklaringsfaktor for udviklingen i kørte kilometer er bilejerskab. Har man en bil, bliver den også brugt. Jo flere biler, jo flere kilometer.

Og så kan det godt være, at den enkelte dansker - pga. kørselsomkostningerne - vil køre mindre end i dag, men hvis det samlede antal kørte kilometer i Danmark stiger, har miljøet og fremkommeligheden så vundet noget?

Fakta

Bland dig!
Deltag i transportdebatten - send dit indlæg til [email protected]

Milliarder til administration 
Dertil kommer spørgsmålet om hele økonomien i et system for kørselsafgifter.

I Holland bliver etableringsomkostningerne før kørselsafgifterne over 40 mia. kroner, og der skal langt over 2.000 fuldtidsansatte til at drive og administrere det.

Det siger sig selv, at man kunne få betydeligt meget mere kollektiv trafik for de mange milliarder, som ellers bare vil gå til etableringen af endnu et system, der kan opkræve afgifter.

Jens Erik Christensen
Dansk Vejforening

Danmark er trods alt mindre og derfor kan det være, at vi kan slippe med 20 mia. Eller med meget held måske 10. Men spørgsmålet er stadig, om det er den bedste måde at anvende pengene på?

20 mia. kroner er, hvad hele opgraderingen af jernbanenettets signalsystem koster. Og 20 mia. kroner er 6-8 gange så meget som hele Movias budget for køb af bustrafik eller ca. dobbelt så meget som DSB's omkostninger.

Det siger sig selv, at man kunne få betydeligt meget mere kollektiv trafik for de mange milliarder, som ellers bare vil gå til etableringen af endnu et system, der kan opkræve afgifter.

Grønne afgifter 
Selv hvis man er flink og antager, at et system for kørselsafgifter i Danmark rent faktisk vil komme til at virke efter hensigten, er det derfor et indlysende spørgsmål, om kørselsafgifter i det hele taget er pengene værd?

Vi taler jo ikke bare om afgifter, men også om f.eks. ændrede pendlermønstre, relokalisering af virksomheder og et tidsrøvende kontrol- og klagesystem.

Med kørselsafgifter er der udsigt til nye omkostninger af betydelig størrelse for samfundsøkonomien, men de er hidtil blevet ignoreret i debatten, og indgår tilsyneladende heller ikke i det analysearbejde regeringen har iværksat?

Men hvis man tog højde for disse omkostninger, ville det nok vise sig mere nærliggende at droppe kørselsafgifter og benytte en mere simpel løsning: større miljømæssig progression i de grønne afgifter og en forhøjet brændstofafgift.

Der er nok at bruge pengene på i fremtidens danske trafik. Indviklede og dyre afgiftssystemer er nok det, der gavner trafikken og samfundsøkonomien mindst.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024