Politikere kræver bedre samspil i trafikken

ORGANISATION: Den kollektive trafik i hovedstadsområdet skal koordineres bedre, lyder meldingen fra både Venstre og Socialdemokraterne efter en eksperthøring onsdag.
Anders Jerking
Der er brug for et bedre samarbejde mellem bus, tog og metro i hovedstadsområdet. Det mener både Venstre og Socialdemokraterne efter onsdagens eksperthøring om organiseringen af den kollektive transport.

På høringen hørte politikerne blandt andet om, hvordan den kollektive trafik i München er samlet under en paraply-organisation, som fastlægger køreplaner og takster.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, var efter høringen begejstret for de tyske tanker.

"Modellen fra München er meget inspirerende. Vi skal også have et forpligtende samarbejde for den kollektive trafik i hovedstadsområdet i form af en paraply-organisation. Det vil jeg nu drøfte med ministeren," siger han og fortæller, at han håber, at Folketinget allerede i dette forår kan vedtage en ændring af loven om organisering af den kollektive trafik.

"Det er et ubetinget krav fra vores side, at vi får en bedre sammenhæng i den kollektive trafik. Det er nødvendigt, hvis vi skal øge brugen af den kollektive trafik," siger Kristian Pihl Lorentzen, som mener, at en paraply-organisation, foruden køreplaner og takster, også skal stå for markedsføring.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024