Opdateret program: Transport-/Energi Konference på Christiansborg

Dokumentation
Toef function openWindow(url,name,width,height) { window.open(url,name, menubar=no,location=no,resizable=yes,scrollbars=yes,status=no,width= + width + ,height= + height); }   VE-Net inviterer i samarbejde med de regionale busselskaber og Transportøkonomisk Forening til en spændende dag med politisk debat om fremtidens muligheder og begrænsninger for den professionelle, dieseldrevne transport.  VE-Net er et højteknologisk netværk for vedvarende energi, støttet af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Netværket drives af Teknologisk Institut i samarbejde med Energi Industrien (en del af Dansk Industri).VE-Net er det eneste netværk, hvor deltagere fra alle energiområder får mulighed for at mødes på tværs af energisystemerne og på tværs af tilknytning til industri, anvendelse eller forskning. Fokus i netværket er at skabe et samspil mellem de forskellige teknologier i forbindelse med såvel energiproduktion og lagring som distribution og anvendelse. Netværket skal befordre et intensiveret samarbejde mellem videninstitutioner og virksomheder inden for både vedvarende energi og fossile teknologier. Transport er et af de udvalgte indsatsområder for VE-Net, hvor især koblingen med øvrige energi-systemer er en central opgave for netværksarbejdet. Find mere information om VE-Net på www.ve-net.eu.  D
 en
professionelle transport er klar til at omstille sigTransportområdet har flere teknologiske udviklingsmuligheder for at imødekomme politiske ønsker, men hvad er politikernes højeste prioriteter på langt sigt og er der særlige udviklingsspor, som bør følges på mellemlangt sigt? Konferencen har primært fokus på den diesel drevne professionelle transport.Kan følgende 10 mål prioriteres politisk?- Minimeret afhængighed af udenlandske leverancer når den danske olie slipper op?- Imødekomme de løbende krav fra EU om vedvarende energi i transportsektoren- Størst mulig reduktion af lokale emissioner (støj, røg og partikler)?- Størst mulig reduktion af klima-skadelige emissioner (CO2, NOx, røg og partikler)? - Lavere energiforbrug per transportenhed- Offentlig transport omstilles til elektrisk drift (F.eks. 10 % per år)  - Mest muligt vedvarende energi til transport- Mest muligt vindenergi til transport- Omstilling af transportområdet skal følge de mest bæredygtige teknologispor.- Sikre stabilt afgiftsprovenu i overensstemmelse med skattestoppet?De fleste fagfolk er enige med Energistyrelsen om, at fremtidens transportmidler bliver baseret på elektrisk fremdrift med en energilager ombord i transportmidlet. For den professionelle transport vil en fuld omstilling dog først ske på langt sigt. Men hvordan imødekommes så kravene til reduceret emission, lavere omkostninger, mindre afhængighed af fossil olie o.s.v.?- Hvilke teknologiske veje kan udviklingen tage frem til 2010, 2015, 2020 og 2025? - Hvilke af målene er sværest at nå, og hvad kan vi gøre for at nå målene?- Hvor hurtigt kan biobrændsler fortrænge fossilt benzin og diesel?- Hvor hurtigt kan hybrid fortrænge rene forbrændingsmotor drivlinier?- Hvordan kan omstillingen fremmes?- Hvad er CO2 effekten ved de forskellige teknologier.- Stigende oliepriser tyder på ressourceknaphed i forhold til stigende efterspørgsel. Får vi forsyningssikkerhed med VE?09.30  Velkommen Dagens ordstyrer: Michael Svane, formand for Transport Økonomisk Forening.09.45  Clean vehicles - A success storyStockholm Stad har gennem mange år aktivt arbejdet med at reducere miljøeffekterne af trafik i den svenske hovedstad. Med udgangspunkt i Stockholm giver Gustaf Landahl en status på problemerne og hvad der kan gøres med tilgængelig teknologi. (Oplægget bliver holdt på engelsk)10.25  Københavns Kommunes arbejde med renere brændstoffer Oplæg ved Birte Busc h Thomsen, Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune Københavns kommune arbejder på at inddrage batteri/brint biler i den kommunale vognpark. Hvad er baggrunden for kommunens initiativer, hvilke resultater forventes der og hvilken proces kræver det fra offentlige myndigheder at gå foran?Hvad ønsker kunderne? ?offentlige og professionelle brugereNye miljøkrav i byer, bæredygtighed, CO2 reduktionskrav, filtre, Ad-Blue og kraftigt stigende dieselpriser sætter operatørerne under pres for at finde billigere miljørigtigt brændstof eller meget længere per liter. Hvornår kan køretøjerne imødekomme disse ønsker?10.55  Pause11.15  Bæredygtig transport i trafikselskaberneOplæg fra Lars Oksbjerre; FynBusHvad betyder bæredygtig transport for trafikselskaberne og deres kunder?11.30  Kan køretøjerne opfylde de mange nye krav?Oplæg ved Lars Overgaard; Scania BusserAlternative brændstoffer og længere på literen ? kan man købe sådanne køretøjer? Hvornår?11.55  Tungere transport med ønske om CO2 reduktion og mere VE?Oplæg fra Claus Broge Jensen, TNT TNT har et mål om at reducere CO2 emissionen globalt. Nogle overvejelser om fremtidens transport.12.20 Frokost i Snapstinget13.00  Waste 2 Value ? andengeneration biodiesel baseret på affaldOplæg ved Svend Lykkemark, olieselskabet OK amba.Overgangsteknologier eller løsning? ? Biobrændstoffer til transport På langt sigt vil også professionelle køretøjer blive udstyret med hybrid eller ren elektrisk fremdrift. Omstillingen af den professionelle køretøjsflåde kan strække sig over mere end 30 år. Hvilke alternativer har vi til diesel i den mellemliggende periode for at kunne nå de nationale og internationale mål for vedvarende energi til transport og specifikke CO2 emissioner?13.20  Fordele ved vejtransport på gas- nu og i fremtidenOplæg ved Asger Myken, DONG Energy Naturgaskøretøjer er kommercielt tilgængelig teknologi, som kan implementeres nu, og reducere udledningen af CO2, NOx og partikler. Samtidigt kan naturgaskøretøjer bane vejen for indfasning af biogas, som har et stort potentiale for indførsel af vedvarende energi i transportsektoren. Kan vi forvente at se gasbiler i Danmark? 13.45  Findes der alternativer til diesel for professionel transport?Oplæg Kjeld Nørregaard/ Programleder Elektrisk Transport på Teknologisk Institut Elektrisk Transport er måske den langsigtede løsning, men hvor langt er vi f.eks. med E85; E95; DME; Hybrid, batterier og brint i dag og hvordan ser fremtidsperspektiverne ud? 14.15  Kan transportområdet bidrage til de danske reduktionsmål i 2015 og 2025?Oplæg ved Jørgen Henningsen, medlem af VE-Net bestyrelsen.VE -Net giver et bud på hvad transportområdet kan bidrage med, energi til transport samt nogle anbefalinger til betingelser for en gunstig udvikling.14.40  Pause15.00  Panel diskussion med inviterede politikere indenfor miljø og energi (ordførere)Hvad ønsker politikerne?3 minutters ?åbningstale? fra politiske deltagere. - Hvilke krav til transportområdet finder panel deltagerne mest påkrævede eventuelt med udgangspunkt i de 10 punkter i deres. Forsøg gerne at prioritere de 3 vigtigste og de 2 mindst vigtige udsagn.Spørgsmål fra salen.16.20  Opsamling af dagens indlæg ? hvor er der behov for en indsats?16.30  Farvel og tak for i dagTid:Tirsdag d. 27. maj 2008 kl. 09.30 ? 16.30Sted:Fællessalen på Christiansborg.Pris:1000 kr. (ex. moms)Prisen for ikke-medlemme r af TØF tillægges 500 kr. hvilket svarer til et års TØF-kontingent. Yderligere oplysninger:Programleder Elektrisk Transport Kjeld Nørregaard, VE-Net på telefon 7220 1317 eller mail [email protected] Koordinator Karen Boyd i TØF-sekretariatet på telefon 77 30 33 00 eller mail [email protected]:Tilmelding via www.toef.dk senest torsdag d. 22. maj 2008.Afmelding:Afmelding skal ske skriftligt via mail. Sker afmelding senere end d. 13. maj 2008 tilbageholdes 50% af gebyret. Ved afmelding senere end d. 20. maj 2008 betales fuld pris. Afmeld TØF-mail:Hvis du ikke længere ønsker at modtage mails fra os kan du framelde mailservice her.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024