Debat

Bjørn Westh: Indfør roadpricing inden 2022

DEBAT: Transportpolitik skal skabe mobilitet og samtidig tage miljøhensyn. Derfor bør der blandt andet etableres et landsdækkende roadpricing-system inden 2022. Når det er indført, kan vi sænke bil- og brændstofafgifter, skriver tidligere trafikminister Bjørn Westh (S).

Danmark skal have et landsdækkende roadpricing-system inden 2022, skriver Bjørn Westh (S), tidligere trafikminister.
Danmark skal have et landsdækkende roadpricing-system inden 2022, skriver Bjørn Westh (S), tidligere trafikminister.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Bjørn Westh (S)
Tidligere trafikminister

Priserne i roadpricing-systemet skal differentieres efter både tidspunkt på døgnet, hvor der køres, og efter hvor i landet der køres.

Bjørn Westh (S)
Tidligere trafikminister

Hvad skal prioriteres på transportområdet?

Fakta
Transportdebatten på Altinget: transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid bringe indlæg fra "Eksministrenes klub". Et panel bestående af tidligere transportministre vil i en række debatindlæg sætte fokus på aktuelle transportpolitiske emner ud fra spørgsmålet: "Hvis du var transportminister i dag, hvilke områder skulle så prioriteres?"

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Opgaven er at lave en transportpolitik med et ”menneskeligt ansigt”- det vil sige en politik, der skaber mobilitet, men samtidig tager vidtgående miljøhensyn.

Støjreduktion, begrænset CO2-udledning, hensyntagen til landskaber og følsom natur må sammen med borgerinddragelse være faste elementer, når transportpolitik skal fastlægges og gennemføres.

Fuld damp på jernbanen
Sæt fuld damp på udbygningen af jernbanen, så København – Aarhus kan tilbagelægges på under to timer og med en halv times drift. Det kræver både elektrificering, nyt signalsystem og på nogle strækninger nye skinner.

Lykkes det, så bliver den meget dyre Kattegat-forbindelse mindre interessant. Udbygningen er heldigvis nu i gang, desværre 20 år senere end nødvendigt.

I 90’erne vedtog Folketinget en projekteringslov for udbygning af jernbanen mellem København - Ringsted over Køge, og vi igangsatte elektrificering af strækningen Aarhus – Fredericia, begyndende i Aarhus.

Desværre blev begge dele standset på grund af modstand på vestegnen (både Mogens Lykketoft (S) og Anders Fogh Rasmussen (V) var valgt i Glostrupkredsen) og modstand fra Finansministeriet. I stedet for de to projekter, fik vi IC4-togene! Det må ikke ske igen!

I forbindelse med opgraderingen af jernbanen må man undersøge mulighederne for at lave en jernbanetunnel under dele af det nordlige Aarhus for at få en bedre forbindelse mellem Aarhus – Randers – Aalborg.

For at styrke godstransporten over lange afstande må det sikres ved internationale aftaler, at godstog kan køre gennem Europa med en gennemsnitsfart på over 50 km/t. (i midt 90’erne var gennemsnitsfarten under 20 km/t).

Der bør ved alle intercity-stationer etableres gode parkeringsmuligheder, også for langtidsparkering, så den del af befolkningen, der ikke bor i nærheden af stationerne, vil få god mulighed for at benytte den nye moderne jernbane. Omkring de fire store byer bør der også etableres lettilgængelige ”park and ride”-systemer.

Indfør roadpricing
Der bør etableres et landsdækkende roadpricing-system inden 2022.

Priserne i roadpricing-systemet skal differentieres efter både tidspunkt på døgnet, hvor der køres, og efter hvor i landet der køres. Priserne skal være billige i de dele af landet, hvor den kollektive trafik er begrænset, og dyrere i tætbefolkede områder, hvor der er god adgang til kollektiv trafik, og priserne skal være særligt høje ved kørsel i gamle bykerner. Når roadpricing gennemføres, kan bil- og brændstofafgifter sænkes.

Det skal sikres, at motorveje og store veje ikke overalt bliver ”pakket ind” i erhvervsbyggerier. Veje gennem smukke landskaber, uden ”nabobyggeri”, er af stor rekreativ værdi for trafikanterne.

I 1970’erne døde der ca. 1200 mennesker i trafikken hvert år. Det er enormt godt, at det tal nu er nedbragt til under 200 mennesker om året, på trods af at trafikmængden er vokset virkelig meget i løbet af de 40 år. Det stærke trafiksikkerhedsarbejde skal fortsættes og gerne udbygges.

Det drejer sig om at fjerne sorte pletter, bedre konstruktion af vejene, mere sikre biler og bedre færdselskultur. Der køres stadig for stærkt på for mange strækninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bjørn Rømer Westh

Fhv. landbrugs-, justits- og trafikminister, MF (S)
landinspektør (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1969)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024