Debat

Concito: Klima og trængsel er hovedudfordringer

DEBAT: Transportsektoren har to hovedudfordringer, som en kommende regeringskal tage hånd om. Det handler om at nedbringe CO2-udslippet og begrænse trængsel i de store byer, skriver Susanne Krawack, der er chefkonsulent i Concito.

Grøn omtilling og bekæmpelse af trængsel bør stå centralt i næste valgperiode, mener Susanne Krawack.
Grøn omtilling og bekæmpelse af trængsel bør stå centralt i næste valgperiode, mener Susanne Krawack.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Redaktør af Altinget Miljø.

Uddannet cand.comm. i journalistik fra Roskilde Universitet (RUC).

Mail: [email protected]

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Susanne Krawack
Chefkonsulent i Concito

Det kommende regeringsgrundlag bør indeholde initiativer, der løser transportsektorens hovedudfordringer: At nedbringe CO2-udledning fra transporten, at begrænse trængsel i og omkring de store byer og at tænke transportsystemet smart.

 Det er initiativer, der findes løsninger på, men som det kræver politisk mod at tage hånd om.

Brug for grøn køreplan
Nye bilers CO2-udledning og den økonomiske krise har ført til et fald i transportsektorens samlede CO2- udledning, men der skal flere initiativer til, hvis man skal nå i mål for hele transportsektoren. EU's mål om at reducere klimagasudledningen med 40 pct. i 2030 vil betyde, at der vil blive stillet krav til Danmark om at reducere klimabelastningen uden for kvotesektoren, og det vil betyde krav om betydelige reduktioner af CO2-udledningen - også i transportsektoren.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit debatindlæg til [email protected].

Hurtigt efter den nye regerings tiltrædelse bør der udarbejdes en køreplan for, hvilke initiativer der skal gennemføres for at nå en CO2-reduktion både i 2030 og på længere sigt i transportsektoren. En sådan plan bør omfatte initiativer til at elektrificere transportsektoren så meget som muligt på lang sigt.

Et vigtigt element vil blive at ændre registreringsafgiften, så der hele tiden er et klart incitament hos forbrugerne til at købe de biler, der har den laveste CO2-udledning. Man bør droppe en værdibaseret registreringsafgift og i stedet sikre, at den er teknologineutral, baseres på CO2- udledningen og fleksibelt følger teknologiudviklingen, så kun de mindst CO2-udledende biler favoriseres. Køreplanen bør desuden indeholde initiativer, der sikrer, at CO2-udledningen også fra varebiler, lastbiler, busser og tog løbende begrænses.

’En gammel traver’ vil mange måske mene, men det vil være befriende, hvis der i det kommende regeringsgrundlag står, at man vil gennemføre et storskalaforsøg med road pricing. 

Susanne Krawack
Chefkonsulent, Concito

Som vi regner nu, er international skibs- og flytrafik ikke med i opgørelserne, men det betyder ikke, at der ikke er en voksende CO2-udledning fra disse transportmidler, som også skal håndteres i nationalt og internationalt regi.

Forsøg med road pricing
Væksten sker i de store byer, og derfor øges trafikpresset også i storbyerne. Derfor bør den kommende regering tage fat på at få en langsigtet løsning på trængselsproblemerne. Et oplagt virkemiddel er at etablere kørselsafgifter, også kaldet road pricing. ’En gammel traver’ vil mange måske mene, men det vil være befriende, hvis der i det kommende regeringsgrundlag står, at man vil gennemføre et storskalaforsøg med road pricing.

Det ville nemlig give et kvalificeret grundlag at diskutere implementeringen på. Udformet rigtigt kan kørselsafgifter betyde både kortere rejsetider i myldretiderne og et provenu, der kan bruges til at forbedre den kollektive transport. Desuden kan kørselsafgifter også give incitamenter til at vælge klimarigtige køretøjer og transportmidler.

Nytænkning i ministerier og trafikselskaber
I det hele taget bør det kommende regeringsgrundlag fokusere langt mere på at skabe et transportsystem, der hænger sammen, set fra kundens side.  Der er store potentialer i at kombinere IT og transport, således at kunden er velorienteret om sine muligheder, også når der er driftsproblemer på veje og baner.  

De biler, der kommer på markedet nu, er måske ikke helt førerløse, men de kan køre tættere og sikrere. Og det stiller nye krav til infrastrukturen og hele systemtænkningen. Det bør være et led i regeringsgrundlaget at indrette transportsystemet, så det skaber den bedste service for kunden, men det kræver organisatoriske ændringer og nytænkning i ministerier og trafikselskaber.   

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024