DF blokerer forhandlinger om togfond
Kristian Andersen
RedaktionschefHjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørVi har helt klart viden nok til at få forhandlet det færdigt nu.
Henning Hyllested (EL)
Trafikordfører
På baggrund af Nordsøudvalgets rapport har regeringen, DF og Enhedslisten besluttet at ændre beskatningsreglerne for olieselskaberne i Nordsøen. Det giver staten godt 28 milliarder kroner. Partierne har besluttet at øremærke pengene til investeringer i kollektiv trafik. Det sker ved at etablere Togfonden DK.
Regeringen foreslår, at midlerne skal bruges til elektrificere jernbanenettet og realisere timemodelen, der sikrer, at transporttiden mellem Danmarks største byer - København-Odense-Aarhus-Aalborg - bliver én time. Forhandlingerne om den konkrete udmøntning af pengene udestår stadig.
Sådan vil regeringen bruge pengene:
Togfonden | mia. kr. |
Ny bane over Vestfyn | 5,4 |
Bro over Vejle Fjord | 4,0 |
Ny bane Hovedgård-Aarhus | 3,4 |
Opgraderinger Fredericia-Aarhus | 1,1 |
Resterende tiltag etape 1 og 2 | 4,9 |
Elektrificering | 8,7 |
I alt | 27,5 |
Det giver ikke mening at forhandle videre om togfonden, før de strategiske analyser er på plads.
Det mener Dansk Folkeparti:
"Forhandlingerne ligger stille i øjeblikket, fordi vi venter på de strategiske analyser. De er vigtige at have, før vi beslutter os," siger trafikordfører Kim Christiansen.