Debat

DF: Regeringen har forspildt mulighed for bedre togdrift

DEBAT: Regeringen har med den nye DSB-aftale forspildt muligheden for at rette op på mange af de fejl, som præger togdriften i almindelighed og DSB i særdeleshed. Den største fejl er, at man ikke vil udlicitere flere strækninger, skriver Kim Christiansen (DF).

Den største mangel i den nye DSB-aftale er, at man ikke vil udlicitere flere strækninger, skriver Kim Christiansen (DF).
Den største mangel i den nye DSB-aftale er, at man ikke vil udlicitere flere strækninger, skriver Kim Christiansen (DF).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Christiansen (DF)
Transportordfører 

Man burde i den nye aftale klart have lagt sig fast på, at en række strækninger skulle sendes i udbud.

Kim Christiansen (DF)
Transportordfører

Den nye 10-årige DSB-aftale, som regeringen forhandlede på plads med et snævert flertal på venstrefløjen, tager ikke fat på en stribe af de grundlæggende udfordringer for togdriften i Danmark. Desværre.

Fakta
Transportdebatten har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på DSB-aftalen. Sikrer aftalen en bedre og mere effektiv togdrift i Danmark?

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til [email protected]

Regeringen har dermed forspildt en mulighed for at rette op på mange af de fejl, som præger togdriften i almindelighed og DSB i særdeleshed.

Overordnet set er den nye aftale alt for venlig over for DSB. Jeg synes, at der er lidt for mange kompetencer, der bliver overdraget til DSB, hvor det for mig at se ville have været bedre, hvis man fra politisk hold havde haft lidt mere hånd i hanke med tingene.

Ingen udlicitering 
En af de absolut største fejl, som Heunicke og co. har begået med den nye DSB-aftale er, at man ikke vil udlicitere flere strækninger. Der er i den grad brug for mere konkurrence på togdriften i Danmark. Vi ser, at eksempelvis Arriva med succes kører på strækningerne i det midtjyske.

Man burde i den nye aftale klart have lagt sig fast på, at en række strækninger skulle sendes i udbud. Det ville naturligvis også give DSB muligheden for at byde ind. For jeg er selvfølgelig ikke ude på bare at udelukke DSB fra nogle strækninger. Slet ikke. Men jeg mener, at der skal mere konkurrence til. Det vil også skærpe DSB, og det vil give bedre løsninger til gavn for passagererne.

Op til andre at købe nye tog
En anden af de helt store knaster er, at man ikke for alvor har taget hånd om udfordringerne med materielindkøb. Den opgave har DSB vist, at man ikke magter. For nu at sige det mildt. Derfor mener jeg ikke, at DBS selv skal varetage opgaven med at indkøbe nye tog.

Slutteligt vil jeg fremhæve lokalbanernes forhold. Jeg havde gerne set, at lokalbanerne blev en del af aftalen, så ejerskabet af lokalbanerne blev lagt ind under staten i stedet for regionerne. Regionerne kan i dag skalte og valte med lokalbanerne, og mange af banerne er nærmest konstant truet af lukning. Jeg havde også gerne set en enighed om, at der ikke skal ske yderlige stationslukninger. Vi har lukket for mange stationer rundt omkring i landet.

Der er selvfølgelig også gode elementer i aftalen, som DF også bakker op om, såsom øget fokus på rettidighed og bedre forhold for handicappede. Det er svært at være uenig i. Dog havde jeg gerne set, at man allerede nu – i stedet for på et ikke nærmere bestemt tidspunkt engang i fremtiden – havde indført, at handicappede kan nøjes med at give et varsel på 12 timer, hvis de skal bruge assistance.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Christiansen

Restauratør, fhv. MF (DF)
Handel

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024