Debat

DF: Transportpolitikken står stille med Venstre

DEBAT: Investeringer, ambitioner og anlæg på transportområdet er gået i stå, siden den nye regering tiltrådte, skriver Kim Christiansen (DF).

Investeringer, ambitioner og anlæg på transportområdet er gået i stå, siden den nye regeringen tiltrådte, skriver Kim Christansen (DF).
Investeringer, ambitioner og anlæg på transportområdet er gået i stå, siden den nye regeringen tiltrådte, skriver Kim Christansen (DF).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Christiansen (DF)
Transportordfører 

Det er en fejl ikke at satse på at få gennemført de nødvendige investeringer i infrastruktur. Ikke mindst, fordi det er en vækstdræber.

Kim Christiansen (DF)
Transportordfører

Der har været underligt stille på transportområdet, siden den nye regering er tiltrådt.

Fakta
Regeringen vil frem mod 2019 spare knap 1,5 milliarder kroner, der er reserveret til nye investeringer i kollektiv trafik. Forslaget kommer oven i, at regeringen også vil fjerne 839 millioner til Aalborg Letbane, som rød blok aftalte sidste år. Og så skal DSB spare 300 millioner kroner om året.

Transportdebatten spørger derfor et nyt hold af debattører: Svigter regeringen den kollektive trafik, og hvad bliver i så fald konsekvenserne? Eller er besparelserne en nødvendig prioritering, der kan give råd til andre offentlige investeringer?

Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Det er, som om det er gået lidt i stå med investeringer, ambitioner og anlæg på transportområdet. Det er ærgerligt. Og det undrer jeg mig over.

Forkerte prioriteringer 
Lad os starte med infrastrukturfonden. Siden det store trafikforlig i 2009 har vi haft en infrastrukturfond, som skulle anvendes til at finansiere de mange store – og nødvendige – investeringer i infrastruktur, som Folketinget og regeringen har vedtaget over de senere år. 

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Vi har haft den gode og fornuftige ordning, at når og hvis det har vist sig, at et projekt endte med at koste færre penge end planlagt – og ja, det sker rent faktisk engang imellem! – så er de overskydende midler blevet ført tilbage til infrastrukturfonden og har således bidraget til at finansiere andre projekter. Det er et fornuftigt system, og det har fungeret rigtigt godt.

For tiden er der cirka en milliard kroner i fonden. Men regeringen vil ikke bruge disse midler til nogle af de mange gode infrastrukturprojekter, som har behov for et løft. Senest har Venstre meldt ud, at der ikke kan blive penge til at udvide E-45. Jeg mener, at det er en helt forkert prioritering.

Jeg er med på, at regeringens kasseeftersyn viste, at SR-regeringen havde tegnet et alt for rosenrødt billede af den danske økonomi. Men det er jo ikke ensbetydende med, at alt skal sættes i stå.

Besparelser er kortsigtet tænkning  
Jeg mener, at det er en fejl ikke at satse på at få gennemført de nødvendige investeringer i infrastruktur. Ikke mindst, fordi det er en vækstdræber! Og det er vel ikke lige det, vi har brug for?

Og jeg frygter også, at manglende investeringer i infrastruktur vil risikere at undergrave regeringens ellers yderst fornuftige dagsorden om at løfte landdistrikterne blandt andet ved udflytning af statslige arbejdsplan.

Den målsætning er jeg helt enig i. Ja, faktisk er det jo også et ønske om at binde Danmark bedre sammen, som ligger til grund for mange af de infrastrukturinvesteringer, som vi har planlagt. Derfor er det jo også ganske kortsigtet tænkning, når man sætter flere gode infrastrukturprojekter i bero.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Christiansen

Restauratør, fhv. MF (DF)
Handel

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024