Debat

DF: Uretfærdigheder på vejene kan bremse væksten i EU

DEBAT: Dansk Folkeparti er ikke kendt for at ville give mere magt til EU. Men lige præcis på transportområdet bør EU fastsætte fælles standarder for alle medlemslandene, så man undgår de uklare og ofte uretfærdige regler. Det skriver MEP Jørn Dohrmann (DF).

EU bør fastsætte minimumsstandarder på transportområdet, så man undgår de uklare og uretfærdige regler, skriver Jørn Dohrmann (DF). 
EU bør fastsætte minimumsstandarder på transportområdet, så man undgår de uklare og uretfærdige regler, skriver Jørn Dohrmann (DF). Foto: Ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørn Dohrmann (DF)
Medlem af Europa-Parlamentet

Har EU en transportpolitik? I så fald er det mere end svært at få øje på den.

Tilstandene i dag minder mest af alt om et slags ”klondyke”. Det er alles kamp mod alle. Hvert medlemsland gør i store træk, som det passer det.

Jeg og mit parti er ikke kendte for at ville indrømme mere magt til EU, men mener tværtimod, at mere lovgivning skal føres tilbage til medlemslandene. Men lige præcis på transportområdet giver det mening, at EU fastsætter nogle minimumsstandarder og arbejder henimod et større element, således at medlemslandene ikke overgår hinanden i fantasifulde tiltag, som først og fremmest sigter mod at fremme landets egne vognmænd.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid sætte fokus på den nyvalgte transportkommissær, Violeta Bulc, og hvilke områder hun skal prioritere i sin nye stilling som kommissær. 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 
Send dit indlæg til [email protected]

Uretfærdige forhold og uklare regler
For Tysklands vedkommende ved vi for eksempel, at en del af MAUT-indtægterne (vejskat for lastbiler) ryger tilbage til de tyske vognmænd, som dermed opnår en fordel på bekostning af de udenlandske vognmænd, som bruger Tyskland som transitland.

Det er naturligvis en urimelighed i forhold til Danmark og de danske vognmænd, hvis overlevelser blandt meget andet er betinget af rimelige konkurrenceforhold. Det gælder ikke alene i forhold til de systematiske overtrædelser af cabotage-reglerne, men også i forhold til den øvrige lovgivning, som varierer fra medlemsland til medlemsland, og som gør det til en jungle for vognmændene at orientere sig i de forskellige landes regler.

Der er masser af uløste problemer i transportsektoren, og det virker som om, at det ikke er gået op for alle, at vejen til vækst ligger i en optimal og sikker infrastruktur. 

Jørn Dohrmann (DF)
MEP

Danmark holder for lav profil
I Tyskland er man i øjeblikket langt fremme med at indføre en vejskat på personbiler efter østrigsk forbillede – her har man længe opkrævet skatten, som har været godkendt af EU, fordi den ikke diskriminerer udlændinge. Men netop en sådan diskrimination lægger den tyske lovgivning op til, og derfor er der stadig mange knaster, som skal files til. Danmark har generelt holdt en alt for lav profil i forhold til at kritisere den tyske beslutning – og vi er alt for fodslæbende i forhold til at beskytte vores egen vognmandsbranche.

Det gælder ikke alene i forhold til bekæmpelse af ulovlig cabotagekørsel, men også i forhold til håndhævelsen af de danske love på vore veje. Vi burde således for længst have gjort det lovpligtigt for alle lastbiler, der færdes på de danske veje, at have påmonteret alkolås. Det ville være let at gennemføre, og det ville sikre os mod fulde udenlandske lastbilchauffører på de danske veje. For ikke længe siden kom det frem, hvordan mange udenlandske chauffører holder fest i Padborg for umiddelbart efter at trille ud på vejene.

Og hvor bliver motorvejspolitiet af? I Tyskland har man haft det længe, og det fungerer særdeles effektivt. Her har man navnlig fokus på udenlandske lastbiler, der ikke lever op til de tyske sikkerhedsbestemmelser, er overlæssede eller forkert læssede. Masser af lastbiler kører forkert læssede rundt på de danske veje. Og farligt gods transporteres i nogle tilfælde i lastbiler uden korrekt monterede skvulpeplader, som skal sikre en jævn fordeling af godset.

Mangel på gode rastepladser
Hertil kommer, at reglerne for hyppigheden af – og kapaciteten på – rastepladser svinger voldsomt fra medlemsland til medlemsland.

At lastbilchauffører kan være forhindrede i at overholde køre-hviletidsbestemmelserne, fordi de ikke kan finde en rasteplads, er et sikkerhedsmæssigt problem, som påvirker trygheden på vore veje. Og her er der en voldsom mangel på tilstrækkeligt plads i Danmark. Det kan vi ikke være bekendt, og derfor skal vi naturligvis helt på linje med Tyskland kunne finansiere dette gennem systematisk opkrævelse af vejskat.

Der er masser af uløste problemer i transportsektoren, og det virker som om, at det ikke er gået op for alle, at vejen til vækst ligger i en optimal og sikker infrastruktur. Uden denne infrastruktur får vi aldrig den fornødne damp under kedlerne i EU. Vi kan ligeså godt indse, at den primære transport i dag finder sted på vejnettet, da netop vejene udgør den mest fleksible løsning på udfordringerne på transportområdet. Lastbilerne er med andre ord kommet for at blive. Men lad os få orden på sagerne. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørn Dohrmann

Fhv. MF og MEP for DF, nu aktiv i Moderaterne
Automatikmekaniker (1988)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024