EU-lande enige om støtte til infrastruktur
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørKristian Dalsgaard
ResearcherVi er i dag blevet enige om de nye retningslinjer, som er vigtige for hele Europa. Det vil skabe job og ny infrastruktur. Så nu ser jeg frem til diskussionen med Europa-Parlamentet fremadrettet.
Henrik Dam Kristensen
Transportminister (S)
Det transeuropæiske transport netværk (TEN-T)
- Det overordnede formål for TEN-T-programmet er at yde økonomisk støtte til infrastrukturprojekter på transportområdet, som fremmer det indre marked og styrker den økonomiske og sociale samhørighed i EU.
- TEN-T-programmets retningslinjer udstikker rammerne for udvælgelse af, hvilke infrastrukturprojekter, der skal have økonomisk støtte.
- Kommissionen præsenterede sit forslag til nye retningslinjer 19. oktober 2011.
Medlemslandende vil således fremover fokusere støttemidlerne mere end i dag og især prioritere at forbedre den grænseoverskridende transportinfrastruktur. Medlemslandende er i den forbindelse blevet enige om, hvilke dele af det europæiske transportnetværk der fremover skal prioriteres i særlig høj grad - det såkaldte hovednetværk. Læs mere i bunden af artiklen.
Efter rådsmødet var det en tilfreds dansk transportminister og leder af forhandlingerne, der mødte pressen:
"Vi er i dag blevet enige om de nye retningslinjer, som er vigtige for hele Europa. Det vil skabe job og ny infrastruktur. Så nu ser jeg frem til diskussionen med Europa-Parlamentet fremadrettet," sagde Henrik Dam Kristensen (S) på det efterfølgende pressemøde.
Rådet er enig om nye retningslinjer for TEN-T
Netværk:
- Det primære formål med de nye retningslinjer er at forbedre den grænseoverskridende infrastruktur, bekæmpe flaskehalse samt sikre bedre muligheder for intermodale transportløsninger
- TEN-T-netværket består af samlet netværk, men hvor et udvalgt hovednetværk skal have særlig høj prioritet.
Standarder og retningslinjer:
- Retningslinjerne fastsætter standarder for infrastrukturen i hele netværket.
- For det samlede netværk er der end mindre bindende deadline for at nå de fastsætte standarder, men medlemsstaterne skal forsøge at nå dem senest i 2050
- For hovednetværket skal de fastsatte standarder være nået i 2030.
- Kommissionen kan dog ved velbegrundede tilfælde bevilge undtagelser for at opnå standarderne i hovednetværket.
- Havne, der er del af hovednetværket, skal være forbundet med TEN-T-jernbanen og -veje senest i 2030. Det samme gælder for nogle af de lufthavne, der er del af hovednetværket, men først senest i 2050.