Fingerplan-kritik: Farlig for landskabet

NYHED: Hvis forslaget til en ny Fingerplan ikke ændres, kan det betyde et farvel til de åbne landskaber og skade den kollektive trafik, siger DN og trafikekspert.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Langt flere vil anskaffe sig en bil, fordi der i spredt bebyggelse er svært at lave god kollektivtrafik til en overkommelig pris.

Henrik Haarder Hovgesen
Trafikforsker

Regeringen skal styre byudviklingen langt mere og sikre, at de grønne kiler i hovedstadsområdet bliver længere.

Det er blot to ud af en helt stribe forslag, som Danmarks Naturfredningsforening har til Miljøministerens forslag til den nye Fingerplan, som de overordnet roser. Men den kritik, de har, bakkes op af en trafik- og planlægningsekspert.

"Fingerplanen kan på sigt betyde et farvel til regionens åbne landskaber, hvis ikke planen angiver retningslinier for, hvordan man sikrer, at byerne ikke vokser uhæmmet, og at de grønne kiler fortsætter med at følge byfingrene i fremtidens hovedstadsregion", siger Nina Larsen Saarnak, der er plankoordinator hos Danmarks Naturfredningsforening.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024