Fingerplan-kritik: Farlig for landskabet
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerLangt flere vil anskaffe sig en bil, fordi der i spredt bebyggelse er svært at lave god kollektivtrafik til en overkommelig pris.
Henrik Haarder Hovgesen
Trafikforsker
Regeringen skal styre byudviklingen langt mere og sikre, at de grønne kiler i hovedstadsområdet bliver længere.
Det er blot to ud af en helt stribe forslag, som Danmarks Naturfredningsforening har til Miljøministerens forslag til den nye Fingerplan, som de overordnet roser. Men den kritik, de har, bakkes op af en trafik- og planlægningsekspert.
"Fingerplanen kan på sigt betyde et farvel til regionens åbne landskaber, hvis ikke planen angiver retningslinier for, hvordan man sikrer, at byerne ikke vokser uhæmmet, og at de grønne kiler fortsætter med at følge byfingrene i fremtidens hovedstadsregion", siger Nina Larsen Saarnak, der er plankoordinator hos Danmarks Naturfredningsforening.