Grenaa Havn: Flyt lastbiler med gods fra motorveje til søveje – det vil give afkast på klimakontoen
CO2-udledningerne fra godstransport på længere distancer kan halveres, hvis godset fremover fragtes til søs i stedet for på vejene. Vi har brug for en national plan for den tunge godstransport, der kan skabe incitamenter til at vælge søvejene, skriver Henrik Carstensen.
Henrik Carstensen
Adm. direktør, Grenaa HavnLastbiler boomer på vores landeveje som aldrig før. Alle er enige om, at det er skidt. Det gælder først og fremmest for klimaet. Lastbiler udleder cirka millioner tons CO2 årligt – hele seks procent af de samlede nationale udledninger.
Men det er også dårligt nyt for trængsel. Alene i 2019 spildte vi i forvejen 77 millioner køretimer dagligt i kø på vores veje. Siden er det kun blevet værre.
Læg dertil miljø og luftforurening, støj og trafikulykker. Der er al mulig grund til at få gjort noget ved den boomende landevejstrafik og de flere og flere lastbiler.