Intelligente afgifter giver job
Camilla Khaldi Assas
ResearcherAf Jan Villadsen
Formand for 3F's Transportgruppe
Det er urimeligt. Det rammer Udkantsdanmark. Det koster job og vækst.
Dommedagsbasunerne trutter, når det gælder regeringens forlag om vejskat for lastbiler. Vognmændene i ITD, DI og DTL har travlt med advarslerne. Og hos landbruget skyder tidligere forsvarsminister Søren Gade med skarpt.
Planen er, at der betales for hver kørt kilometer med lastbil på statens veje fra 2015.
Deltag i debatten- send dit indlæg til [email protected]
Forslaget kom fra Venstre og de Konservative, da de sad i regering. Og et af målene er ekstra milliarder i statskassen. VK-regeringens skattelettelser efterlod huller. Og S-SF har lovet bedre kollektiv trafik.
Det kommer ikke bag på mig, at landbrug og vognmænd siger nej til at betale. Sådan lyder det altid fra de kanter.
Den nye vejafgift er søsat, fordi der skal flere penge i statskassen. Den slags er aldrig populært. Tænk blot på betalingsringen.
Jan Villadsen
Formand for 3F's Transportgruppe
Landbrug og vognmænd er også i front, når det gælder underbetaling af ansatte fra udlandet. Landbrugselever, bærplukkere og chauffører fra Østeuropa kender alt til løndumping på danske marker og veje. Heller ikke på lønbudgettet ønsker landbrug og vognmænd at betale, hvis de kan slippe.
Men vognmændene og Søren Gade & Co. har en pointe. Den nye vejafgift er søsat, fordi der skal flere penge i statskassen. Den slags er aldrig populært. Tænk blot på betalingsringen.
Forslag til regeringen
Heldigvis kan regeringen nå at lave om på sin plan. Mit råd er, at transportminister Henrik Dam Kristensen ser på de forslag, 3F's Transportgruppe har lavet sammen med tænketanken Kraka.
Vi spiller også ud med vejafgifter. Men vores mål er ikke at få ekstra penge i statskassen. Vores mål er langt mindre trængsel på vejene. Og så skal afgifterne være mere retfærdige.
Man skal betale, når man kører. Ikke fordi man vil køre. Derfor vil vi afskaffe registreringsafgiften for personbiler. I stedet skal der indføres intelligent kilometerbetaling.
Den skal opkræves via GPS. Og det skal være billigst at køre i Vestjylland og på tidspunkter uden meget trafik. Dyrest i myldretiden og på steder, hvor trængsel tager overhånd.
Vores og Krakas forslag er udgiftsneutralt. Vi vil ikke hæve det samlede afgiftstryk.
Også lastbiler skal omfattes. Derfor skal der her skæres i de afgifter, danske vognmænd betaler per lastbil i dag. De er ens for alle. Derfor rammer de skævt.
Vores forslag skaber job og fair konkurrence, fordi lastbiler skal betale per kørt kilometer i et system, der er fleksibelt, og som kan justeres.
Genovervej vejskatten
Jeg opfordrer regeringen til at se på vores forslag, inden dens egen vejskat drukner i protester.
Regeringens plan for kilometerafgift gælder kun lastbiler på statens veje. Vores forslag gælder alle køretøjer og på alle veje.
Det er ikke en ny skat. Det er en omlægning til intelligente afgifter. Men jeg skal tilstå, at der er en enkelt gruppe, der får ekstra regninger.
Det er lastbiler, der kommer fra udlandet. De kommer til at betale på lige fod med danske lastbiler. Og det stiller danske chauffører bedre i konkurrencen om job.
Det er rimeligt. Det gavner Udkantsdanmark. Det giver job og vækst. Og det er der vel ingen i dansk landbrug, ITD, DTL og DI, der er imod?