Kalundborg Havn udfordrer hovedstadsområdet

NYHED: Kalundborg Havn satser 500 mio. på at blive storkonkurrent til København og Skåne.
Det er altafgørende at få udbygget infrastrukturen, fortalte havnechefen i Kalundborg Havn, Bent Rasmussen, da Danmarks Rederiforening holdt pressemøde i Kalundborg.
Det er altafgørende at få udbygget infrastrukturen, fortalte havnechefen i Kalundborg Havn, Bent Rasmussen, da Danmarks Rederiforening holdt pressemøde i Kalundborg.

En modernisering af havnefaciliteterne vil give Kalundborg en stor mulighed for at blive et alternativ til hovedstaden. Manglen på infrastruktur i det københavnske bagland stækker mulighederne for Københavns havn, og derfor er Kalundborg Havn et naturligt valg som dybvandshavn for Sjælland og Skåne.

Tommy Dinesen (SF)
Kalundborgs borgmester
Fakta

Fakta om Kalundborg Havn:

-Kalundborg Havn står for Danmarks største eksport af korn.

-I 2006 steg godsomsætningen til 3,9 mio. tons, hvilket er en stigning på 265.000 tons i forhold til året før.

-Der er tre havne i Kalundborg havn: Dongs Asnæsværk, Statoils olieraffinaderi og Kalundborg Havn.

-Tilsammen omsatte de for 15 mio. ton gods i 2006, og det tal forventes at stige kraftigt over de næste år.

-Den største godsomsætning stammer fra Statoils olieraffinaderi.

-For at oceangående skibe kan færdiglastes i Kalundborg, skal havnen uddybes fra de nuværende 10 -12 meter til 15 meter.

-Havnen råder over et landareal på 0,8 mio. m2 og et vandareal på knap 1,2 mio. m2.


Kilde: Kalundborg Havn

Det er svært at få gods fra Københavns Havn - gennem byen - og ud til resten af regionen. Derfor har Kalundborg Havn øjnet chancen for at kunne blive ny aftager af gods til regionen.

Ved et pressemøde i Kalundborg i fredags offentliggjorde Kalundborgs borgmester Tommy Dinesen (SF), at Kalundborg Kommune er parat til at investere 500 mio. i udbygning af havnen de næste fem år:

"En modernisering af havnefaciliteterne vil give Kalundborg en stor mulighed for at blive et alternativ til hovedstaden. Manglen på infrastruktur i det københavnske bagland stækker mulighederne for Københavns havn, og derfor er Kalundborg Havn et naturligt valg som dybvandshavn for Sjælland og Skåne," fortalte Tommy Dinesen (SF).

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024