Kalundborg Havn udfordrer hovedstadsområdet
Kasper Pihl Møller
JournalistEn modernisering af havnefaciliteterne vil give Kalundborg en stor mulighed for at blive et alternativ til hovedstaden. Manglen på infrastruktur i det københavnske bagland stækker mulighederne for Københavns havn, og derfor er Kalundborg Havn et naturligt valg som dybvandshavn for Sjælland og Skåne.
Tommy Dinesen (SF)
Kalundborgs borgmester
Fakta om Kalundborg Havn:
-Kalundborg Havn står for Danmarks største eksport af korn.
-I 2006 steg godsomsætningen til 3,9 mio. tons, hvilket er en stigning på 265.000 tons i forhold til året før.
-Der er tre havne i Kalundborg havn: Dongs Asnæsværk, Statoils olieraffinaderi og Kalundborg Havn.
-Tilsammen omsatte de for 15 mio. ton gods i 2006, og det tal forventes at stige kraftigt over de næste år.
-Den største godsomsætning stammer fra Statoils olieraffinaderi.
-For at oceangående skibe kan færdiglastes i Kalundborg, skal havnen uddybes fra de nuværende 10 -12 meter til 15 meter.
-Havnen råder over et landareal på 0,8 mio. m2 og et vandareal på knap 1,2 mio. m2.
Det er svært at få gods fra Københavns Havn - gennem byen - og ud til resten af regionen. Derfor har Kalundborg Havn øjnet chancen for at kunne blive ny aftager af gods til regionen.
Ved et pressemøde i Kalundborg i fredags offentliggjorde Kalundborgs borgmester Tommy Dinesen (SF), at Kalundborg Kommune er parat til at investere 500 mio. i udbygning af havnen de næste fem år:
"En modernisering af havnefaciliteterne vil give Kalundborg en stor mulighed for at blive et alternativ til hovedstaden. Manglen på infrastruktur i det københavnske bagland stækker mulighederne for Københavns havn, og derfor er Kalundborg Havn et naturligt valg som dybvandshavn for Sjælland og Skåne," fortalte Tommy Dinesen (SF).