København skal være shipping-metropol

NYHED: Danmarks Rederiforening vil udnytte rederierhvervets succes og gøre København til international shippinghovedstad.
Danske redderier kontrollerer også en stor del af den tyske og japanske handelsflåde.
Danske redderier kontrollerer også en stor del af den tyske og japanske handelsflåde. Foto: Dampskibsselskabet Norden A/S.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Foto:

Hver uge bliver vi kontaktet af udenlandske rederier. Især rederier fra Norge og Japan viser interesse for Danmark. I Norge satses der næsten udelukkende på olieindustri og store dele af den Japanske handelsflåde er charteret af danske rederier, hvilket også er tilfældet for den tyske

Jan Fritz Hansen
Danmarks Rederiforening

I de seneste tiår er den danske skibsfarts indtjening steget voldsomt, og antallet af skibe under dansk flag øges. Samtidig er rederiernes brutto-valutaindtjening siden 1989 seksdoblet fra 25 til 150 milliarder kroner.  

Med København som centrum vil Danmarks Rederiforening og Udenrigsministeriet give Europas to andre store shippingbyer, London og Rotterdam, baghjul ved at brande København som den nye shipping-hovedstad i Europa. Det skal ske i en kampagne til foråret.

Der er 150 rederier i Danmark, og med Mærsk i spidsen som verdens største containerrederi er der opstået en såkaldt erhvervsklynge, der kan tiltrække flere virksomheder.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024