København skal være shipping-metropol
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerHver uge bliver vi kontaktet af udenlandske rederier. Især rederier fra Norge og Japan viser interesse for Danmark. I Norge satses der næsten udelukkende på olieindustri og store dele af den Japanske handelsflåde er charteret af danske rederier, hvilket også er tilfældet for den tyske
Jan Fritz Hansen
Danmarks Rederiforening
I de seneste tiår er den danske skibsfarts indtjening steget voldsomt, og antallet af skibe under dansk flag øges. Samtidig er rederiernes brutto-valutaindtjening siden 1989 seksdoblet fra 25 til 150 milliarder kroner.
Med København som centrum vil Danmarks Rederiforening og Udenrigsministeriet give Europas to andre store shippingbyer, London og Rotterdam, baghjul ved at brande København som den nye shipping-hovedstad i Europa. Det skal ske i en kampagne til foråret.
Der er 150 rederier i Danmark, og med Mærsk i spidsen som verdens største containerrederi er der opstået en såkaldt erhvervsklynge, der kan tiltrække flere virksomheder.