Debat

Landskabsarkitekt: Giv Hillerødmotorvejen mere plads – under jorden

Regeringen vil udvide Hillerødmotorvejen, men vi bør grave den ned under jorden og samtidig oprette en metrolinje til Tingbjerg. Det ville skabe en mere social, miljømæssig og trafikal bæredygtig løsning, skriver Jens Linnet.

Hvorfor ikke grave Hareskovvej ned til
Bellahøj, hvor den i forvejen ligger i en tunnel, spørger Jens
Linnet i dette debatindlæg. 
Hvorfor ikke grave Hareskovvej ned til Bellahøj, hvor den i forvejen ligger i en tunnel, spørger Jens Linnet i dette debatindlæg. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringens nye udspil om at udvide og forlænge Hillerødmotorvejen synes ironisk nok en smule ensporet eller i hvert fald gammeldags.

For det første, fordi planetens biologiske ur tikker, og forskning viser, at mere asfalt på sigt giver flere biler. For det andet, fordi et så dyrt og omfattende projekt bør tænkes sammen med bæredygtig byudvikling og en større byplanlægningsmæssig kontekst.

Jeg er sikker på, at regeringen har mange gode grunde til at foreslå en udvidelse af Hillerødmotorvejen, men ved blot at fokusere på motorvejen og bilisme misser den en gylden mulighed for at gøre noget ved flere problemer på én gang.

Grav Hareskovvej ned, og byg en metrolinje til Tingbjerg
Indkørslen til København ved Utterslev Mose er en flaskehals, og derfor skal der andre og supplerende løsninger på bordet.

Området blev fredet i 2000 for at sikre den biologiske diversitet og er i dag et grønt centrum i et ellers tætbebygget kvarter. Og så bliver det altså skåret midt over af tæt trafik

Jens Linnet
Landskabsarkitekt

I disse år diskuterer vi visionære forslag om at fjerne Bispeengbuen og grave Åboulevarden ned i København. Hvorfor ikke kombinere de forskellige tiltag og gøre det til en endnu større satsning ved for eksempel at grave Hareskovvej ned til Bellahøj, hvor den i forvejen ligger i en tunnel?

Det kan suppleres med en ny metrolinje ud til Tingbjerg, hvor der kan etableres en stor pendlerparkering. På den måde ville man kunne skabe en hurtig forbindelse ind til København og sørge for, at det nemme valg også er det bæredygtige valg.

En metro tæt på Tingbjerg og Høje Gladsaxe vil desuden skabe en bedre kobling til København og styrke mulighederne for at tiltrække en mere blandet beboersammensætning i boligområderne.  

På nuværende tidspunkt skærer Hareskovvej, den sidste del af Hillerødmotorvejen, sig igennem et af Københavns største naturarealer, Utterslev Mose.

Mosen er et fredet naturområde og består i dag af en blanding af park, stier og fuglerige søer med rørskove. Området blev fredet i 2000 for at sikre den biologiske diversitet og er i dag et grønt centrum i et ellers tætbebygget kvarter. Og så bliver det altså skåret midt over af tæt trafik.

Brug for en bæredygtig løsning
Hvis vi i ombygningen af motorvejen valgte at grave Hareskovvej ned under mosen, ville det skabe et stort udviklingsområde på det eksisterende vejområde.

Der findes løsninger, der både afhjælper trængsel, forbedrer miljøet og skaber byliv. Men de kræver, at vi tør tænke i andre baner

Jens Linnet
Landskabsarkitekt

Det ville gøre det muligt at bygge nye boliger uden at inddrage byens få grønne, værdifulde områder og koble mosen sammen på tværs af den eksisterende motorvej.

Transformationen kunne være med til at skabe kvalitet i lokalområdet og en oplagt mulighed for at skabe fortætning omkring Bellahøj som et nyt, lokalt centrum i Nordvest med en ny metrostation.

På samme måde kunne Gladsaxe med en ny metrostation og pendlerhub blive en slags byport ind til København, hvor rejsende kunne skifte fra bil til metro det sidste stykke ind til centrum.  

Der er ingen tvivl om, at det hverken er en let eller billig løsning, men klimakrisen betyder, at vi skal tænke mere ambitiøst.

Der findes løsninger, der både afhjælper trængsel, forbedrer miljøet og skaber byliv. Men de kræver, at vi tør tænke i andre baner, så vi ikke behøver nøjes med at tage hensyn til bilerne, men også kan tage bedre vare på den jord, de kører på og erstatte asfalt med natur.

Infrastrukturplanen bør tænkes mere holistisk og kobles med flere tiltag, der kan skabe en samlet bæredygtig og værdiskabende løsning.

En løsning, der kan generere både miljømæssige, trafikale og sociale gevinster og ikke har som afledt effekt at øge antallet af biler ind til København.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024