Lastbiler skal levere varer om natten

GODSTRAFIK: Regeringen vil have lastbilerne ud af storbyerne i dagtimerne. De skal i stedet læsse varer af om natten. Erhvervslivet tager pænt imod forslaget.

Hensynet til miljøet er vigtigt, for jeg skal jo som transportminister forsøge at få reduceret CO2-udslippet. Men det helt afgørende for mig er, at trængslen bliver håndteret, så trafikken bliver bredt mere ud i løbet af døgnet. Der er ingen idé i at klumpe alt sammen på de samme tidspunkter.

Hans Christian Schmidt (V)
Transportminister
Godstransporten skal foregå om natten, så der bliver mere plads i trafikken om dagen. Regeringen vil ændre de regler, der forbyder aflæsning af varer i nattetimerne. "En lastbil om natten skaber plads i trafikken om dagen" er tanken bag regeringens nye udspil.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er utilfreds med de gældende regler på området. I dag må aflæsning af gods ikke finde sted mellem kl. 22.00 og 06.00 i bykommunerne på grund af generende støj.

"Helt grundlæggende kan jeg ikke forstå Københavns, Århus' og Odenses spærretider for, hvornår gods må komme ind i byerne. Jeg har en meget nem filosofi: En lastbil om natten betyder en lastbil mindre om dagen, og det drejer det hele sig om," siger Hans Christian Schmidt til Politiken.

Regeringen peger på, at trængsel og forurening på vejene i dagtimerne vil blive mindsket. En bedre planlægning af trafikken er vigtig for at undgå flaskehalse.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024