Lukning af Mols-Linien bekymrer vognmænd
Signe Mie Jensen
ResearcherI tirsdags besluttede Mols-Liniens bestyrelse på en ekstraordinær generalforsamling at lukke ruten mellem Kalundborg og Aarhus. Kombifærgeruten har oplevet et kraftigt fald i kunder på overfarten fra 360.000 overførte lastbilenheder i 2006 til 250.000 lastbilenheder i 2009 og 2010. Altså et fald på næsten en tredjedel i løbet af fem år.
En udmelding fra kriseramte Mols-Linien om at lukke en rute mellem Kalundborg og Aarhus bekymrer de danske vognmænd. Lukningen betyder, at vognmændenes biler sammenlagt skal køre over 25 mio. km. længere om året. Det viser beregninger fra DTL, vognmændenes brancheorganisation. Lukningen vil både være en omkostning for miljøet, vognmændene og forbrugerne.
”Det er et grimt scenario, at 250.000 lastbiler nu i stedet skal ned over de jyske motorveje. Der er i forvejen problemer med flaskehalse hele vejen fra Horsens til Fyn, og med de mange flere biler vil der komme langt flere køer og forsinkelser. Samtidig vil det blive dyrere for os at transportere varer mellem landsdelene,” siger Johnny Holm Jensen, direktør for DSV Road, som er den største vognmandsvirksomhed herhjemme og en af Mols-Liniens hyppigste kunder, til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Regningen for de ekstra kilomenter kan ikke ende andre steder end hos kunderne, mener han. Samme melding kommer fra andre vognmandsvirksomheder.