Debat

Movia: Transporteksperts otte tiltag vil få færre til at vælge den kollektive transport

Hjalmar Christensens otte forslag i Altinget vil samlet set give færre passagerer, stille børn og ældre dårligere end i dag og kun i begrænset omfang flytte bilister over i bus og tog, skriver Stine Sander. 

Desværre vil forslagene samlet set få færre til at vælge bus, tog og metro, ligesom de vil have en række formodentlig uønskede bivirkninger, skriver Stine Sander.
Desværre vil forslagene samlet set få færre til at vælge bus, tog og metro, ligesom de vil have en række formodentlig uønskede bivirkninger, skriver Stine Sander.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Stine Sander
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Lige før sommerferien havde projektleder Hjalmar Christensen fra Danmarks Tekniske Universitet et indlæg i Altinget med otte forslag til ændringer af takster og billetter i den kollektive transport, der skal få danskerne til at tilvælge den kollektive transport.

Desværre vil forslagene samlet set få færre til at vælge bus, tog og metro, ligesom de vil have en række formodentlig uønskede bivirkninger:

Dyrere korte rejse vil få færre til at rejse

Det første forslag er, at korte rejser med kollektiv trafik skal være dyrere med den begrundelse, at passagererne i stedet vil gå eller cykle.

Da langt de fleste rejser i den kollektive transport ikke er særligt lange, vil dette betyde et markant passagertab.

Det er tvivlsomt, om det vil få væsentligt flere til at skifte bilen ud med toget.

Stine Sander
Kommerciel direktør i Movia

Selv kombineret med de øvrige syv forslag vil det samlet set føre til, at færre tilvælger den kollektiv transport, stik imod målsætningen.

Derudover er det langt fra alle steder i landet, at nettet af cykelstier er udbygget nok til, at cyklen er et reelt alternativ.

Endelig vil især de ældre brugere, der ikke er i stand til at gå eller cykle længere strækninger, blive ladt i stikken af et sådan forslag. 

Længere billigere rejser er ikke specielt billige

Det andet forslag er, at prisen på lange rejser sænkes til 70 øre per kilometer for at konkurrere bedre med bilen.

Men det er ikke den store forskel i forhold til dagens priser.

En togpendler mellem Nykøbing Falster og København betaler i dag 57 øre per kilometer, og mellem Aarhus og Silkeborg 84 øre per kilometer.

Så det er tvivlsomt, om det vil få væsentligt flere til at skifte bilen ud med toget. 

Læs også

Grupperabat giver et mere kompliceret takstsystem

I Hjalmer Christensens tredje forslag skriver han, at grupperabat vil gøre det mere attraktiv for familier at tage bus og tog i stedet for bilen.

Men i dag kan man som voksen tage to børn under 12 år gratis med på sit rejsekort, og børn indtil 16 år rejser til halv pris.

Så der er allerede i dag væsentlige rabatter til familier, og en særskilt grupperabat vil bidrage til at gøre takstsystemet mere kompliceret, hvilket er i modstrid med forslaget om et forenklet prissystem.

Ingen børnerabatter er socialt skævt og giver mere biltrafik

Det fjerde forslag fra Hjalmer Christiansen er at fjerne børnerabatterne med den begrundelse, at børn ikke kan vælge at rejse med bil.

Konsekvensen vil være, at langt flere børn vil blive kørt til deres fritidsaktiviteter i stedet for at tage bussen på egen hånd. 

 

Stine Sander
Kommerciel direktør i Movia

Kombineret med det første forslag om højere priser for korte rejser vil det samlet betyde, at det bliver tre gange dyrere for børn at tage alene med bus og tog.

Det rammer socialt skævt.

Men herudover er det forkert, at børn ikke kan rejse med bil – de bliver bare kørt af deres forældre, hvilken kan opleves ved de fleste folkeskoler om morgenen.

Konsekvensen af forslaget vil derfor være, at langt flere børn vil blive kørt til deres fritidsaktiviteter i stedet for at tage bussen på egen hånd. 

Ubegrænset cykelmedtagning give kapacitetsproblemer 

I det femte forslag lægges der op til en model om fri, gratis og ubegrænset cyklemedtagning i kollektiv transport.

Det er i dag i stigende omfang muligt at tage cyklen med – også gratis. Men som de fleste har oplevet, er der tidspunkter og steder, hvor bus, tog og metro er fyldt.

Læs også

Hvis forslaget blev gennemført, vil det være med risiko for kaos på Nørreport Station og andre trafikale knudepunkter hver morgen, ligesom det kan være svært at få plads i togene, når alle skal på ferie. 

Forenklet prissystem 

"Det skal være pærelet at regne ud, hvad en rejse kommer til at koste," er det sjette, også sympatiske forslag – men det er ikke nærmere forklaret, hvad det indebærer.

Særligt hvis det kombineres med forslag to om en pris på 70 øre per kilometer.

Rejser man sjældent vil man ikke vide, præcist hvor langt der er mellem rejsens start og slut. Rejser man omvendt ofte, så vil de fleste kende prisen i forvejen. 

Periodekortet er en god løsning, og derfor har det heller aldrig været afskaffet.

Stine Sander
Kommerciel direktør i Movia

Genindfør periodekortet

Det syvende forslag er, at det skal være attraktivt at tage den kollektive transport hver dag, så periodekortet skal genindføres.

Periodekortet er en god løsning, og derfor har det heller aldrig været afskaffet.

I Movias område sælges cirka 100.000 periodekort hver måned.  

Alle skal kunne købe billet 

Det ottende og sidste forslag lyder, at det skal være muligt at betale for enhver rejse overalt i landet alene med sit kreditkort.

Dette er allerede i dag muligt med Rejsekortet – og med Rejsekortet som app bliver det endnu nemmere.

Men det kan være fint at supplere med at kunne bruge betalingskort, særligt for kortere rejser.

Det er dog tvivlsomt, om det giver markant flere passagerer.

Det er positivt med forslag til, hvordan man kan styrke den kollektive transport. Desværre vil disse otte forslag samlet set give færre passagerer, stille børn og ældre dårligere end i dag og kun i begrænset omfang flytte bilister over i bus og tog. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Stine Sander

Kommerciel direktør, Movia
Cand.negot (Syddansk Uni. 1996)

Hjalmar Christiansen

Chefkonsulent, projektleder, transportvaneundersøgelsen, DTU
Civilingeniør (DTU 2000)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024