Nye togstrækninger sættes i udbud
AFTALE: Regeringen fik fredag støtte fra et bredt flertal i Folketinget til at sætte Svendborgbanen og strækningen fra Vejle til Struer i udbud.
Kim Rosenkilde
RedaktørDSB får nu konkurrence om togdriften på yderligere to strækninger i Danmark.
Det sker i forbindelse med, at de allerede udbudte togstrækninger i Midt- og Vestjylland skal genudbydes i 2020.
Det blev regeringen fredag enige med et bredt flertal i Folketinget om.
Udbudte strækninger og kontraktlængde
Parterne (regeringen og SF, S, ALT og DF) er enige om at udbyde togtrafikken på følgende strækninger for en 8-årig periode med virkning fra december 2020. Der er option på forlængelse i yderligere 2 år:
· Aarhus – Langå – Struer
· Struer – Thisted
· Aarhus – Skanderborg – Herning
· Herning – Skjern
· Struer – Vemb – Skjern – Esbjerg
· Esbjerg – Ribe – Tønder
· Struer – Herning - Vejle
· Odense – Svendborg
Region Midtjylland får samtidig mulighed for at overtage trafikkøberansvaret på delstrækningen Skjern-Vemb-Holstebro, hvis regionen ønsker dette, og kan varetage trafikken uden meromkostninger for staten til følge. Det vil i så fald betyde, at denne delstrækning ikke vil indgå i det statslige udbud, men vil skulle drives som en del af Lemvigbanen (Vemb-Lemvig-Thyborøn).
Endvidere omfatter udbuddet optioner på betjening af følgende strækninger i samdrift med ovennævnte:
· Nr. Nebel – Oksbøl – Varde (fælles udbud med Sydtrafik under forudsætning af, at der indgås aftaler med Sydtrafik og Vestbanen herom)
· Tønder – Niebüll (fælles udbud med trafikkøberen i Slesvig-Holsten, NAH.SH)
Der indføres fast halvtimesdrift i dagtimerne med virkning fra december 2020 på strækningerne:
· Esbjerg – Ribe
· Herning – Holstebro
Såfremt der efter indgåelsen af aftalen træffes beslutning om væsentlige ændringer af infrastrukturforudsætningerne (for eksempel anlæg af nye jernbaner og elektrificeringen af store dele af det statslige jernbanenet) for udbuddet, vil Folketingets partier genoptage drøftelserne af udbuddet.