Debat

R: Konkurrence på jernbaner er staters kamp

TRANSPORTDEBATTEN: Vi skal give DSB en chance og ikke overlade den danske jernbanedrift til den svenske, tyske eller hollandske stat, skriver Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.
Foto: ft.dk
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Andreas Steenberg
MF og transportordfører for Radikale

Lad os privatisere DSB, siger mange.

Jeg forstår, hvorfor det kan virke spændende, når man ser på de alt for mange skandaler, DSB har udsat os for.

Alligevel er jeg varm fortaler for at give DSB's nye ledelse en chance.

Alternativet er nemlig i mine øjne ikke privatisering, men derimod at lade andre stater køre tog i Danmark.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Femte udgave af Transportdebatten sætter fokus på DSB.

DSB er som altid et omdiskuteret emne. Denne opmærksomhed er ikke blevet mindre af, at staten i starten af dette år skal genforhandle kontrakten med DSB. Samtidig har blandt andet Produktivitetskommissionen sat fokus på DSB med anbefalinger om, at der er behov for mere konkurrence på jernbaneområdet.

Den næste måned vil en række forskellige transportpolitiske aktører komme med deres indspark i debatten om DSB, forholdet til staten, jernbanedriften og meget andet.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Togmarkedet er ikke fyldt med private aktører, men med statslige selskaber a la DSB.

Arriva er ejet af de tyske statsbaner, SJ Denmark er ejet af Sverige og Abellio af Holland.

Debatten om konkurrenceudsættelse på jernbaner handler derfor ikke om offentlig versus privat, men om hvilken stat, vi ønsker skal køre tog.

Andreas Steenberg
Transportordfører

Debatten om konkurrenceudsættelse på jernbaner handler derfor ikke om offentlig versus privat, men om hvilken stat, vi ønsker, skal køre tog.

Jeg synes, det er helt fint, at de vestjyske baner er i udbud, og vil ikke afvise, at flere skal det.

Dansk tog på danske hænder
Men jeg ser fordele i, at Danmark selv kører hovedstrækningerne med vores eget selskab.

Jeg finder det ikke specielt attraktivt at være en lille del af fx den tyske stats togselskab.

Det kræver selvfølgelig, at DSB som virksomhed begynder at få styr på det. Jeg mener, at DSB har været karakteriseret ved ekstremt dårlig ledelse - indtil nu.

Den nye direktør har fået IC4 togene ud at køre, fået vendt økonomisk underskud til overskud, og togene kører til tiden i højere grad end i mange år.

Der er meget at gøre endnu, men min opfattelse er, at DSB er på vej mod bedre tider.

Især når man tager regeringens togfond og de øvrige milliardinvesteringer i jernbanen over det kommende årti med.

Derfor synes jeg, at vi skal give DSB en chance og ikke overlade togdriften i Danmark til den tyske, svenske eller hollandske stat.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024