Debat

Råd: Trafiksikkerhed er en investering

DEBAT: Investering i forebyggelse af trafikuheld er ikke en samfundsmæssig udgift. Det redder liv og leder på sigt til økonomiske besparelser, skriver administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller.

Investering i trafiksikkerhed redder både menneskeliv og er en økonomisk besparelse, skriver Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Investering i trafiksikkerhed redder både menneskeliv og er en økonomisk besparelse, skriver Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Franka Lykke Vedel Kessing
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mogens Kjærgaard Møller
Administrerende direktør, Rådet for Sikker Trafik

Danmark har over en periode på syv år halveret antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken og placeret sig som et af de mest trafiksikre lande - ikke bare i Europa, men også på verdensplan.

I et økonomisk perspektiv handler trafiksikkerhed dog ikke kun om antallet af dræbte, men også om de alt for mange, der hvert år bliver skadet - med enorme samfundsmæssige omkostninger til følge.

Mogens Kjærgaard Møller
Administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik

Det har skabt anerkendelse og interesse for den danske målrettede og systematiske indsats, som Færdselssikkerhedskommissionen har stået i spidsen for i mere end 25 år, og som der hidtil har været en udelt politisk opbakning til.

Fakta
Hvis mål og besparelser skal opnås, skal der være politisk fokus og handlekraft på disse ti områder:
1. For høj hastighed
2. Spiritus, narkotika og medicin
3. Uopmærksomhed
4. Manglende sele- og hjelmbrug
5. Fodgængere
6. Cyklister og knallertførere
7. Unge bilister op til 24 år
8. Mødeulykker
9. Eneulykker
10. Ulykker i kryds i åbent land
(Fra side 45 i 
Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan 2013- 2020)

Kilde: Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan 2013- 2020

Trafikskader har enorme omkostninger
Trafikulykker handler først og fremmest om tab af liv og livskvalitet for de tusinder, der må leve med langvarige mén efter ulykken. Men trafiksikkerhed handler også om økonomi – og rigtig god økonomi, hvis man investerer i forebyggelse. Fra 2010 til 2014 er der i kraft af forebyggende indsatser i EU sparet mere end 5.700 trafikdræbte. Beregninger foretaget af European Transport Safety Council (ETSC) viser, at det har betydet en besparelse på omkring 30 milliarder euro – alene på trafikdræbte. Var det lykkedes helt at nå målet for reduktion i antallet af dræbte i perioden, ville der kunne være sparet yderligere otte milliarder euro.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

LINKS PÅ ALTINGET
Nye tider for dansk transportpolitik?

I et økonomisk perspektiv handler trafiksikkerhed dog ikke kun om antallet af dræbte, men også om de alt for mange, der hvert år bliver skadet - med enorme samfundsmæssige omkostninger til følge. Omkostninger, der samlet langt overstiger de i forvejen astronomiske beløb, der relaterer sig til tallene for dræbte.

Antallet af danske personskader reduceret
Set i forhold til 2007 er antallet af personskader i Danmark frem til 2012 reduceret med 11.286 i den danske trafik. Det svarer til en samfundsmæssig besparelse på mere end 31 milliarder kroner målt i 2012 og overstiger langt de omkostninger, der er afholdt til vejtekniske forbedringer, politikontrol, undervisning og adfærdsregulerende kampagner. Disse uafviselige tal bør virkelig give stof til eftertanke hos de finanspoliske ordførere og de ressortansvarlige politikere i øvrigt!

Færdselssikkerhedskommissionen har beregnet, at antallet af personskader vil kunne reduceres med 7.500 fra 2013 til 2020, hvis målene i handlingsplanen opfyldes, og indsatserne gennemføres. Det svarer til en samfundsmæssig besparelse på 21 milliarder kroner i direkte målbare omkostninger (Se side 35-36 i denne handlingsplan). Et ganske betragteligt beløb set i forhold til den aktuelle debat om statens finanser.

Fald i dræbte og tilskadekomne ikke en selvfølge
Det er værd at notere sig, at et fortsat fald i dræbte og tilskadekomne ikke er naturgivent. Lande som Tyskland, Storbritannien, Irland og Frankrig oplevede i 2014 stigninger i antallet af dræbte, og samlet set viste EU under et det laveste fald i antal trafikdræbte siden 2001 på 0,6 procent.

Den økonomiske recession i EU siden 2008 vurderes i sig selv - som følge af et fald i transportarbejdet - gennem de senere år at have bidraget til et fald i ulykkestallene i flere af de lande, vi normalt sammenligner os med (Se side 12-13 i denne rapport). Nu ser det ud til, at disse lande, ligesom Danmark, er på vej ud af krisen, hvilket tænkeligt vil påvirke ulykkesudviklingen i den forkerte retning som følge af den øgede aktivitet.

Forebyggelse skal fortsat prioriteres
Det er derfor vigtigt, at Færdselskommissionen og de politiske beslutningstagere holder fokus på de indsatser, som kan bidrage mest effektivt til at fastholde den positive danske udvikling og opfylde målene frem til 2020.

Her i Danmark har vi om nogen gennem en fokuseret og målrettet indsats fundet den trafiksikre vej, som store dele af Europa nu bruger som ledetråd. Derved har vi sparet først og fremmest liv og personskader, men som en vigtig sidegevinst har også fulgt en milliardstor samfundsmæssig besparelse. Men vi er slet ikke i mål endnu. Der er stadig store menneskelige og økonomiske gevinster at høste. Og det, der kræves som investering, er utroligt lidt i forhold til den enorme gevinst, der venter med den rigtige indsats. Der er således hverken ud fra menneskelige eller samfundsøkonomiske hensyn råd til at eksperimentere med trafiksikkerheden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mogens Kjærgaard Møller

Fhv. adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1985)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024