Regeringen skrotter køreplan for grøn transport

FARVEL: Regeringen dropper grøn køreplan for transportsektoren. Det møder hård kritik fra et flertal i Folketinget, der vil have regeringen til at gøre arbejdet færdigt.

Venstre-regeringen vil ikke gøre arbejdet med en grøn køreplan for, hvordan transportsektoren bliver klimavenlig, færdig.
Venstre-regeringen vil ikke gøre arbejdet med en grøn køreplan for, hvordan transportsektoren bliver klimavenlig, færdig.Foto: Dennis Lehmann / Scanpix
Hjalte T. H. KragesteenMorten ØyenKasper Kaasgaard

Venstre-regeringen skrotter nu arbejdet med en køreplan, som skal gøre den danske transport klimavenlig.

Det danske samfund skal være uafhængig af fossile brændsler i 2050, og den tidligere regering igangsatte derfor et tværministerielt arbejde med en plan for, hvordan transportsektoren kan leve op til målet (læs mere om sagen i faktaboks til højre).

Arbejdet med planen startede i 2013 og skulle oprindelig have været fremlagt af SR-regeringen. Men Venstre-regeringen "agter ikke gøre arbejdet færdigt".

Det oplyser Transport- og Bygningsministeriet, mens transportministeren og Venstres transportordfører ikke har ønsket at kommentere.

Det er viljeløst og virkelighedsfornægtende – for lader man bare stå til, så bliver det på den lange bane dyrere med omstillingen i transportsektoren.

Rasmus Helveg Petersen (R)
Tidligere klima- og energiminister

Meldingen møder hård kritik fra et flertal i Folketinget, der forlanger arbejdet med den såkaldte ”roadmap” lagt frem af ministeren.

”Det er hul i hovedet, hvis man stopper det arbejde,” siger Magnus Heunicke (S), der var transportminister frem til valget.

Uenighed i SR-regering
At arbejdet var tæt på sin afslutning, viser en aktindsigt, som Altinget har fået i det seneste udkast til planen. Og det bekræftes af tidligere klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R), hvis ministerium var med i det tværministerielle arbejde.

Han erkender, at arbejdet trak voldsomt ud på grund af uenighed i den tidligere regering. Men han understreger, køreplanen ikke var droppet.

Helveg appellerer til, at Venstre-regeringen får arbejdet afsluttet og lagt frem.

”Det er klart, at hvis regeringen lukker øjnene, så kan man ikke se problemet. Det er viljeløst og virkelighedsfornægtende – for lader man bare stå til, så bliver det på den lange bane dyrere med omstillingen i transportsektoren,” siger han.

K vil se arbejdet
Det er ikke kun partierne fra den gamle regering, der ønsker arbejdet lagt frem. Også Konservative i blå blok, Alternativet og Enhedslisten har svært ved at se logikken bag, at arbejdet med en værktøjskasse med tiltag til en grønnere transport i Danmark skal stoppes.

”Vi forbeholder os selvfølgelig ret til at være uenig i forslagene fra værktøjskassen, men helt principielt bør arbejdet da lægges frem. Det vil kun give mening,” siger klima- og energiordfører Mette Abildgaard (K).

Hun vil tage spørgsmålet op med ministeren på det næste ordførermøde.

Spørgsmålet vil også blive rejst, når Folketinget skal forholde sig til Konservatives beslutningsforslag om, at regeringen skal bevare 40 procent CO2-målet, som et flertal i Folketinget ønsker.

Altinget har forsøgt både transportminister Hans Chr. Schmidt (V) og Venstres transportordfører for en kommentar, men det har ikke været muligt.

Læs hele historien på Altinget: transport (kræver abonnement). Bestil et gratis prøveabonnement her.

Dokumentation

Sagen kort - Roadmap for grøn transport

I juni 2013 lancerede transportminister Henrik Dam Kristensen (S) forslaget om at lave en køreplan for grøn transport.

"Alle er enige om, at vi skal være uafhængige af fossile brændstoffer. Derfor er der behov for, at vi nu lægger en konkret plan for, hvordan vi når målet," sagde han til Altinget i juni 2013.

I august blev det sat i gang med den nye transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) for bordenden i et samarbejde med Klimaministeriet. Planen skulle følge op på regeringens klimaplan, der netop var præsenteret.

Formålet var at lægge en køreplan for, hvordan Danmark på kort og lang sigt kan arbejde hen mod målet om fossilfrihed i transportsektoren. Og så skulle planen komme med bidrag til Klimarådets arbejde.

Køreplanen har modtaget bidrag fra to følgegrupper. En gruppe med brancheorganisationer og en med grønne organisationer.

Det forlød i processen, at køreplanen skulle præsenteres i efteråret 2014, men det trak ud. Grønne organisationer var bekymrede, men kort før valgudskrivelsen lød det, at arbejdet fortsat var igang, men at det havde vist sig mere kompliceret.

Nu har Venstre-regeringen valgt, at arbejdet ikke skal gøres færdigt.

Altinget har fået aktindsigt i det sidste to udvekslede udkast til køreplanen. Det ene handler om udfordringerne på transportområdet. Den anden om mulige tiltag til at nå i mål. I alt fylder udkast til rapporterne 220 sider.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

Rasmus Helveg Petersen

Kommunikationschef, Vattenfall Danmark, fhv. MF (R), klima- og energiminister
journalist (DJH 1993)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024