Regionerne vil have dobbelt så mange passagerer i tog og busser, men har ingen idé om, hvad det vil koste

Danske Regioner tilslutter sig 3F og DI Transports ambition om at fordoble antallet af passagerer i den kollektive transport. Eksperter ser forskelligt på realismen, men vurderer, at det kræver store investeringer og en ny organisering.

Cirka ti procent af alle rejser sker med bus og tog i Danmark. Danske Regioner ser gerne, at antallet af rejser fordobles. 
Cirka ti procent af alle rejser sker med bus og tog i Danmark. Danske Regioner ser gerne, at antallet af rejser fordobles. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Da Folketingets Transportudvalg i sidste uge slog dørene op for en stor høring om den kollektive trafik, stod medarrangøren i Danske Regioner klar med en dugfrisk målsætning:

Dobbelt så mange danskere skal rejse med busser og tog.

”Det er godt for miljøet og for den trængselsproblematik, som vi har i vores store byer. Det er også vigtigt, at vi får den kollektive trafik derud, hvor der er lidt længere mellem husene,” siger Anders G. Christensen (V), der er formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024