Debat

S: Det' fordi på en cykel, går det let som ingenting

TRANSPORTDEBATTEN: Forbedrede forhold for cyklismen er den rette vej at gå for at sikre en grøn omstilling af transportområdet, skriver Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokraterne.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Rasmus Prehn
Rransportordfører for Socialdemokraterne

Man kan mene meget i politik. Ikke mindst om grøn omstilling af transportområdet.

Her står de flotte intentioner og gode hensigter i kø. Flere skal hoppe på cyklen, mens færre skal ty til bilen, hører vi ofte os selv sige.

Nogle gange er det derfor nødvendigt at spørge sig selv: Hvad gør du egentligt selv?

For at det hele ikke bare skal være slesk tale og svulstige løfter, har jeg besluttet mig for at cykle så meget som muligt.

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Syvende udgave af Transportdebatten sætter fokus på den grønne omstilling på transportområdet herhjemme.

Regeringen har nedsat et udvalg, der skal komme med en køreplan for en mere grøn transport, hvor den overordnede ambition er fossilfri transport i 2050. Men er det for uambitiøst? Eller urealistisk? Og hvilke tiltag, der skal sparke gang i omstillingen? Og hvornår?

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres svar på nogle af disse spørgsmål. Alle vil de give deres besyv med i forhold til, hvordan man skal komme i mål med en grøn omstilling af transportsektoren i Danmark.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

Selv i regn og slud, skal cyklen ud. Som bosiddende og valgt til Folketinget i Nordjylland er jeg ofte med flyet til København.

Gå forrest
Jeg har de seneste tre år cyklet til og fra lufthavnen på begge sider. Jeg cykler hjemmefra og til Aalborg Lufthavn.

Fra 3,5 mio. personture per hverdagsdøgn i dag i hovedstadsområdet, til 3,9 mio. personture i 2025. En stigning i biltrafikken på 10 procent.

Rasmus Prehn
Transportordfører

Det er en tur på godt 10 km. Og når jeg lander, har jeg min cykel stående parat i Kastrup, så jeg kan tage turen på de 7 kilometer ind til Christiansborg.

Cyklen er godt for helbredet, til at få klaret hjernen og er ikke mindst god for den grønne omstilling.

Det er vigtigt for mig at gå foran med et godt eksempel. Men også at vise, at det kan lade sig gøre at bruge cyklen i hverdagen - selv når det er med computer og kuffert på vej i lufthavnen.

Heldigvis er vi danskere vilde med at cykle.

Vi cykler ofte til og fra arbejde. Vi cykler med vores børn. Vi cykler, når vi er på ferie.

Kendt som cykelnation
Og vi springer også gerne på cyklen, når vi trænger til lidt sved på panden. Danmark har længe været det land, der går foran, når det gælder cykelstier, cykelparkering og gang i cyklismen.

Vi har været kendt ude i verden som cykelland nummer et. Selv en af verdens største bilentusiaster, Jeremy Clarkson fra Top Gear, har lovprist vores hovedstad og vores cykelkultur, fordi livet er for kort til at lede efter parkeringspladser.

Men cykelkulturen er ikke en naturlov. Trængselskommissionens rapport viser tydeligt, at vi kan se frem til mange flere biler på vejene i 2025, hvis ikke vi sætter aktivt ind.

Fra 3,5 mio. personture per hverdagsdøgn i dag i hovedstadsområdet, til 3,9 mio. personture i 2025. En stigning i biltrafikken på 10 procent.

Samtidig vil kun 3 procent flere ture være med cyklen, i alt 2,2 mio. personture per hverdagsdøgn i 2025, hvis vi kigger på samme fremskrivning. Vi skal derfor op i omdrejninger, når det handler om at få flere op på cyklen.

Kamp til stregen
Den usunde transport skal have kamp til stregen. Det skal være lettere at cykle langt og lettere at koble op til den kollektive transport fra den tohjulede.

Ud over fortsat at satse på politiske initiativer såsom flere cykelstier, supercykelstier, flere cykelparkeringer, mulighed for cykler med den kollektive trafik samt et nyt pendlercykelsystem i hovedstaden, er det efter min mening værd at tænke helt ud af boksen.

Som far til tre mindre børn ved jeg fx, hvor rasende dyrt det er at sikre ordentlige cykler til børnene.

Nye tiltag
Derfor tænker jeg: Kunne man eventuelt forestille sig momsfritagelse for at købe cykler for at sikre alle en mere realistisk adgang til en ordentlig cykel?

Kunne man fx forestille sig billigere adgang til brugte cykler?

Måske en form for beskæftigelsesprojekt, hvor gamle og uduelige cykler sættes i stand og kan købes, lånes eller lejes af folk, der gerne vil cykle, men ikke kan overskue prisen på en ny cykel.

Eller som lever i en by, hvor risikoen for at få sin cykel stjålet er så stor, at man ikke længere orker at købe en ny cykel.

Kunne man forestille sig, at man fik befordringsfradrag for at trampe derudad i pedalerne frem for at bidrage til trængslen på vejene?

Let som ingenting
Regeringen og vi socialdemokrater er allerede godt i gang med at sætte turbo på cyklismen for en grønnere transport og mindre trængsel.

Men noget tyder på, at vi skal trampe endnu hårdere i pedalerne.

Når man først er af sted med cyklen, går det så let som ingenting, som Povl Kjøller sang, da jeg var barn.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024