Så trægt går det med Christiansborgs trafik-mål
MÅL: Der er ikke nok vækst i den kollektive trafik, hvis politiske mål fra 2009 skal nås, viser nye beregninger fra Cowi. Mens dele af busdriften er i tilbagegang, så vinder biltrafikken frem.
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørDen mest negative tendens ser vi hos nogle af busselskaberne, som faktisk er i tilbagegang. Man har simpelthen svært ved at holde fast i passagererne.
Michael Knørr Skov
Chef for Plan & trafik i Cowi
Det står slemt til med at nå de mål for den kollektive trafik, som et bredt flertal på Christiansborg satte i 2009.
Det viser nye beregninger fra ingeniørvirksomheden Cowi.
”Den kollektivet trafik har svært ved at indfri den vækstambition, som politikerne ønsker. Det gælder både i forhold til togtrafik og bustrafik,” siger Michael Knørr Skov, der er chef for Plan & trafik i Cowi.
Det skrev Transportministeriet i 2009.
Det er et ambitiøst mål, at den kollektive trafik – og især togtrafikken – skal opsuge størstedelen af trafikvæksten, da biltrafikken i dag er 5-6 gange større end den kollektive trafik.
Målet forudsætter, at togtrafikkens omfang gennem de næste 20 år som minimum fordobles fra 6,5 mia. personkm i dag til 13 mia. personkm i 2030.
Det er heri forudsat, at bustrafikken formår at tage ca. 1⁄4 at den samlede vækst i den kollektive trafik nemlig fra 3,0 til 4,5 mia. personkm.