Skru hastigheden op på infrastrukturprojekter
Af Jens Egdal
Markedsdirektør for infrastruktur, Rambøll
Der skal investeres mange penge og ressourcer i den fremtidige infrastruktur. Disse investeringer bliver normalt foretaget af staten, kommunerne ol, men hvordan ville perspektiverne i infrastrukturprojekterne se ud, hvis vi begyndte at anvende eksterne investorer til de større infrastrukturprojekter?
Der er formentlig en række investorer, som kan se fordelen i og har lysten til at drive infrastrukturprojekter som en god og sund forretning. Det kan være større virksomheder, banker eller fonde, som har erfaringer med og kapital til større investeringer. Kunne man tænke sig, at en ny Kattegat-forbindelse kunne finansieres af en eller flere fonde?
Lad fonde finansiere
Jeg synes, det ville være særdeles spændende, hvis man så på økonomien i et sådan projekt med en fonds øjne samt det samarbejde, som denne eller de fonde skal have med staten.
Afgørende er det, at den udvikling, vi ser i behovet for infrastruktur i dag, stiller nye og større krav til hastigheden, hvormed vi planlægger og udfører tingene - 20 år er for lang tid, hvis behovet er til stede efter 10.
Jens Egdal
Markedsdirektør for trafik, byplanlægning og veje, Rambøll Danmark
Hvis der fra fondenes side kom en naturlig interesse i at investere i større infrastrukturprojekter i Danmark, og staten åbnede op for sådanne projekter, ville tidshorisonten således blive forbedret?
Jeg har en formodning om, at der vil ske en tidsmæssig forbedring, hvis der er en ekstern investor ind over projekterne. Her kunne man f.eks. stille følgende spørgsmål:
- Ville det tage kortere tid at få undersøgt og bygget den omdiskuterede Kattegat-forbindelse, hvis der var en eller flere eksterne investorer i projektet?
- Ville de politiske processer generelt gå hurtigere, hvis det var "andres" penge der investeredes?
- Ville der være større velvillighed fra politikernes side, hvis infrastrukturprojekterne blev finansieret og drevet af eksterne investorer?
Dette er blot nogle af de mange spørgsmål, man kan stille sig selv i forbindelse med tempo og finansiering af infrastrukturprojekter. Jeg håber, dette kan være med til at skabe en god og konstruktiv debat om emnet.
Afgørende er det, at den udvikling, vi ser i behovet for infrastruktur i dag, stiller nye og større krav til hastigheden, hvormed vi planlægger og udfører tingene - 20 år er for lang tid, hvis behovet er til stede efter 10.