Debat

SMVdanmark: Kommunernes krig mod trafikanterne er både dyr og ineffektiv

Det er både dyrt og ineffektivt for kommunerne at føre selvstændig klimapolitik. Politikerne bør se realiteterne i øjnene. Bilparken er vokset og lokale miljøhensyn og trafiktiltag kommer ikke til at ændre udviklingen, skriver Niklas Winther.

Det er svært at se, hvordan kommunerne kommer udenom at skulle investere i udvidelser af trafik- og parkeringsforholdene for ikke at pålægge samfundet endnu større økonomiske tab, skriver chefkonsulent i SMVdanmark, Niklas Winther.
Det er svært at se, hvordan kommunerne kommer udenom at skulle investere i udvidelser af trafik- og parkeringsforholdene for ikke at pålægge samfundet endnu større økonomiske tab, skriver chefkonsulent i SMVdanmark, Niklas Winther.Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Niklas Winther
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I flere større kommuner kæmper stærke interessenter for at jage bilerne ud af byerne som et led i den grønne omstilling.

Concito opfordrer i et debatindlæg i Altinget til, at kommunerne skal være "modige" og intensivere kampen mod trafikken. Midlerne er blandt andet færre parkeringspladser og lavere fartgrænser.

En ny rapport fra Vejdirektorater viser, at kødannelse i Danmark koster samfundet 31 milliarder kroner årligt. Det er især i Hovedstadsområdet, at trafikproblemer giver en stor regning på grund af årtiers forsømte udvidelser af vej- og parkeringsforhold.

Fremskrivninger viser, at der kun vil komme flere biler, men alligevel begynder flere og flere større kommuner at føre selvstændig klimapolitik med målsætninger om at få bilerne ud ad byerne, i stedet for at tage hånd om de trafikale udfordringer.

Der har af flere omgange været fokus på problemet i dette. Det er nemlig både dyrt og ineffektivt for kommunerne at føre selvstændig klimapolitik.

Millionunderskud for små klimagevinster

Københavns Kommune satte i 2023 hastighedsgrænsen ned med ti kilometer i timen.

Det skønnes at reducere kommunens CO2-udledning med en procent, mens det samtidigt medfører et samfundsøkonomisk tab, der overstiger 400 millioner kroner mod en klimagevinst på cirka fem millioner kroner.

Kommunerne bør fokusere på løsninger, der er økonomisk forsvarlige og effektive, og de skal overlade klimapolitikken til de nationale tiltag, der er langt mere hensigtsmæssige end lokale eksperimenter.

Niklas Winther
Chefkonsulent, SMVdanmark

I Odense Kommune anslås en hastighedsnedsættelse på 20 kilometer i timen at koste op mod 69 gange så meget per reduceret ton CO2 som de nationale tiltag, og det vil medføre et samfundsøkonomisk tab på 400 millioner kroner.

Rapporten fra Vejdirektoratet viser også, at bilparken vil vokse i fremtiden, og at problemerne følger efter, når politikerne aktivt forsøger at bremse udviklingen.

I en analyse fra 2021 konstaterede vi i SMVdanmark, at antallet af biler i dagtimerne på hverdage var steget med cirka 20 procent fra 2007 til 2021.

Vi erfarede samtidig, at parkeringssøgende bilister årligt brugte omkring 50 millioner kroner på brændstof og spildtid, imens de finder en parkeringsplads, hvilket er svarende til omtrent 2.500 fuldtidsansatte.

Dårlige parkeringsmuligheder giver økonomiske tab

Når vi spørger vores 18.000 medlemmer, som er små og mellemstore virksomheder, svarer 61 procent, at de mindst én gang har måtte fravælge opgaver i København på grund af dårlige parkeringsforhold.

Generelt er virksomhederne mest utilfredse med parkeringspladserne i København og Aarhus. Her var henholdsvis 70 procent og 66 procent enten meget utilfredse eller utilfredse med parkeringsmulighederne.

Der er med andre ord tale om meget store samfundsøkonomiske tab, som forsømmelsen af udbygning af vejnet- og parkeringsmuligheder har medført.

Læs også

Politikerne bør se realiteterne i øjnene. Bilparken er vokset, og vokser fortsat, og lokale miljøhensyn og begrænsende trafiktiltag kommer ikke til at ændre udviklingen.

Kommunerne bør fokusere på løsninger, der er økonomisk forsvarlige og effektive, og de skal overlade klimapolitikken til de nationale tiltag, der er langt mere hensigtsmæssige end lokale eksperimenter.

Krigen mod biler medfører allerede store samfundsøkonomiske tab i form af trafikpropper og tidsspilde.

Det er svært at se, hvordan kommunerne kommer udenom at skulle investere i udvidelser af trafik- og parkeringsforholdene for ikke at pålægge samfundet endnu større økonomiske tab.

Opgaven er stor og vokser, så nu må man trække i arbejdstøjet og håndtere det forsømte trafikproblem, i stedet for at lade det vokse sig endnu større.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niklas Winther

Chefkonsulent og digitaliseringsansvarlig, SMVdanmark
cand. mag. i International Virksomhedskommunikation (Syddansk Universitet, 2015)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024