Debat

Trængselsafgift i hovedstadsområdet - mindre tid i køer og billigere kollektiv trafik

DEBAT: En trængselsafgift i København vil reducere både biltrafik og forurening og mindske den spildtid, som familier og erhvervsdrivende oplever i trafikken, mener trafikordfører Anne Baastrup (SF), der dog peger på, at afgiften ikke skal hastes igennem, uden at relevante parter høres.
Foto: Thomas A/Folketinget.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Anne Baastrup
Trafikordfører for SF

Med en ny regering følger nye løsninger. Også løsninger på hovedstadens problemer med trængsel, bilkøer og luftforurening. Regeringen vil derfor etablere en trængselsafgift i hovedstadsområdet.

Trængsel mindsker mobilitet og vækst
Danskerne spilder tusindvis af timer hver dag på grund af trængsel på vejene. Hver eneste dag bruger familier og erhvervsdrivende 130.000 timer i bilkøer. Danskere, som skal til og fra arbejde, spilder sin tid med at sidde i kø, og virksomheder bliver forsinket, når de skal transportere deres varer ud til kunderne. Det mindsker mobiliteten og hæmmer samfundets vækst.

Trængselsafgift vil spare borgere og virksomheder for spildtid
En trængselsafgift i hovedstadsområdet vil reducere biltrafikken og sikre bedre fremkommelighed på vejene. Det vil spare borgere og virksomheder for kostbar tid, som i dag spildes i køer. For nogle år siden beregnede Københavns Kommune og de 15 omegnskommuner, at trængselsafgifter vil betyde 22 procent færre biler inden for det område, hvor trængselsafgiften gælder.

Og pendlerne og erhvervsdrivende vil spare omkring 3 mio. spildte timer i trafikken om året. Erfaringerne fra andre storbyer er entydigt positive. I London og Stockholm har løsningen virket og mindsket trængslen.

Fakta

 

BLAND DIG!

Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

 

Trængselsafgift giver mindre forurening og bedre sundhed
Desuden vil en trængselsafgift reducere luftforureningen og vejtrafikkens negative virkninger på sundheden. Vi ved, at 500 københavnere hvert år dør af luftforurening. Det tal håber vi bliver markant mindre som følge af færre biler på vejene i hovedstadsområdet

Provenu skal gå til den kollektive trafik
Dertil kommer de nye muligheder, der skabes med indtægterne fra trængselsafgifterne. Indtægterne skal ikke lægges i statskassen eller bruges på andre politikområder. Hver en krone skal gå til investeringer i bedre og billigere kollektiv trafik i hovedstadsområdet. Det er helt afgørende.

Danskere, som skal til og fra arbejde, spilder sin tid med at sidde i kø, og virksomheder bliver forsinket, når de skal transportere deres varer ud til kunderne. Det mindsker mobiliteten og hæmmer samfundets vækst.

Anne Baastrup
Trafikordfører for SF

Trængselsafgift skal ikke hastes igennem
Regeringen planlægger at fremlægge et lovforslag om en trængselsafgift i hovedstadsområdet i begyndelsen af 2012. Men det er vigtigt, at trængselsafgiften ikke bliver hastet igennem. Det skal foregå grundigt og sagligt.

Alle skal kunne komme med input
Trængselsafgiften skal derfor etableres i et tæt samarbejde med de berørte kommuner, og alle med kendskab til og interesse for trængselsafgiften skal have mulighed for at bidrage med input til trængselsafgiftens udformning og konkrete placering. I begyndelsen af denne uge afholdt regeringen en konference, hvor der for alvor blev taget hul på den offentlige debat om trængselsafgiften. Det er for første skridt på vejen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Baastrup

Fhv. MF (SF)
cand.jur. (Københavns Uni. 1976)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024