Bondo: Lærerne kan undervise 25 timer om ugen
Per Bang Thomsen
Journalist"Den nuværende aftale er rigtig god. Vi fik fjernet en masse bureaukrati og timetælleri, og skoleledelserne fik rum til at kunne koncentrere sig om kvaliteten i undervisningen frem for at administrere arbejdstiden. Men hvis vi kan lave en aftale, der rummer de samme kvaliteter som den nuværende, vil vi gerne gå ind i den diskussion," siger lærerformanden efter kommunerne torsdag meldte deres krav til overenskomstforhandlingerne ud.
Drop 45 minutters lektioner
Her er det altoverskyggende hovedmål at skrotte den nuværende arbejdstidsaftale, da den ifølge KL er en stopklods for regeringens og kommunernes ønske om at skabe en mere sammenhængende skoledag.
Det afviser Anders Bondo Christensen, som fredag lancerer et nyt udspil til reformforhandlingerne.
Den nuværende aftale er rigtig god. Vi fik fjernet en masse bureaukrati og timetælleri, og skoleledelserne fik rum til at kunne koncentrere sig om kvaliteten i undervisningen frem for at administrere arbejdstiden. Men hvis vi kan lave en aftale, der rummer de samme kvaliteter som den nuværende, vil vi gerne gå ind i den diskussion.
Anders Bondo Christensen
Formand for Danmarks Lærerforening
Ifølge lærerformanden kan man inden for de nuværende rammer sagtens skabe en mere sammenhængende skole- og undervisningsdag med tid til både fordybelse og mere praktisk undervisning. Det handler blot om at gentænke skoledagen og gøre op med de traditionelle 45 minutters lektioner og faste frikvarterer.
Læs Danmarks Lærerforenings udspil her
Indholdet skal på plads først
På den måde kan man ifølge lærerformanden skabe længere forløb, skære ned på forberedelsestiden og få flere timer til undervisning og aktiviteter. Lærerne vil derved kunne undervise 25 klokketimer om ugen, og de skal også stå for nogle af de aktivitetstimer, som børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) gerne vil have flettet ind i elevernes skoledag.
"Vi er selvfølgelig også klar til at drøfte mere tilstedeværelse på skolen i det omfang, skolelederne lokalt vurderer, at det giver mening," siger han og opfordrer nu regeringen og kommunerne til fornyet dialog.
Anders Bondo Christensen mener dog grundlæggende, at det er nødvendigt at få det indholdsmæssige af reformen på plads, før man begynder at tale om at justere på lærernes arbejdstid.
"Indholdet skulle gerne være styrende for de rammer, som vi efterfølgende aftaler. Derfor mener jeg, at vi bliver nødt til at se, hvor reformen af folkeskolen ender, før vi begynder at diskutere lærernes arbejdstid," siger han.