Skoleprofessor roser Bertels spareforslag
Anders Heissel
JournalistDer er ingen tvivl om, at hvis man holddelte noget mere, ville man kunne undgå meget specialundervisning. Mere holddeling vil kunne effektivisere lærernes tid, men spørgsmålet er, om de fysiske rammer er til det.
Niels Egelund
Professor på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU)
Lærerne har kaldt forslagene en kæmpe skuffelse. Og skolelederne har udråbt regeringens afbureaukratiseringsforslag som pseudobesparelser.
Men professor og leder af Center for Grundskoleforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Niels Egelund, har lutter roser over for de 31 forslag, der ifølge regeringen vil give besparelser på 212 millioner kroner på Undervisningsministeriets område.
"Det ser ganske fornuftigt ud alt sammen. Det er ser ud til, at man har bøjet sig for de erfaringer, der er gjort ved evalueringer og andre former for feedback. Der er måske ikke så meget nyt i forslagene, men man har gjort sit bedste for at finde ud af, hvilke forhindringer der er i forhold til folkeskolen. Og der har man jo især brugt Monsterudvalget," siger Niels Egelund.