"Noget er helt galt i den danske folkeskole"
Anders Heissel
JournalistVores vigtigste opfordring er, at der kommer en politisk og folkelig debat om folkeskolen løsrevet fra det fængsel, vi i øjeblikket er i. Debatten skal løsrive sig fra den fabrikstænkning, som vi har i dag i skolen, og som går mere end 50 år tilbage.
Steen Hildebrandt
Professor i ledelse og organisationsteori på Handelshøjskolen i Århus
Om debatbogen:
"Når klokken ringer ud - Opgør med industrisamfundets skole" er netop udkommet på forlaget Gyldendal.
Bogen er skrevet af Steen Hildebrandt, professor i ledelses- og organisationsteori på Handelshøjskolen i Århus, og Per Fibæk Laursen, professor ved Center for Grundskoleforskning, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Den danske folkeskole er en gammeldags folkeskole. En skole, der er baseret på det industrielle samfund med produktion og ensretning af eleverne for øje. En skole, der er plasteret til med politiske lappeløsninger, men bestemt ikke en folkeskole, der tager hensyn til fremtiden.
Sådan ser den danske folkeskole anno 2009 ud, hvis man spørger Steen Hildebrandt, professor i ledelses- og organisationsteori på Handelshøjskolen i Århus. Han har sammen med Per Fibæk Laursen, professor på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, skrevet debatbogen "Når klokken ringer ud - opgør med industrisamfundets skole", hvor forfatterne tegner et billede af en rigid og enstrenget folkeskole, der lever op til fortidens samfund, men ikke til fremtidens samfund.
Nødlidende skole
"Problemet med den danske folkeskole er, at vi forsøger at løse problemerne med den tænkning, som har skabt problemerne. Vi kører i ring. Vi vil en masse brandslukning og lappeløsninger. Bertel Haarder vil eksempelvis gøre skolen mere kreativ ved at indføre en ekstra musiktime i de mindste klasser. Det er i sig selv godt nok, men når den indføres i et så nødlidende system, så har den ingen effekt," siger Steen Hildebrandt.