Mere undervisningstid giver højere karakterer

FORSKNING: Flere undervisningstimer hjælper på karaktererne, viser ny ph.d.-afhandling.
Især flere timer i matematik har indflydelse på karaktererne, viser ny dansk forskning.
Især flere timer i matematik har indflydelse på karaktererne, viser ny dansk forskning.
Uffe Laursen

For første gang er det nu dokumenteret, at det hjælper på børns karakterer at modtage mere undervisning.

Det er ph.d.-studerende Vibeke Myrup Jensen fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, der har undersøgt ændringen i undervisningstimer på de danske folkeskoler og sammenholdt ændringerne med elevernes karakterer, efter at den ny folkeskolelov blev indført i 2003,

"Tidligere har den økonomiske forskning fokuseret mere på, hvorvidt klassekvotienten og udgifter pr. elev påvirker elevernes indlæring, og det er derfor nyt, at der nu forelægger resultater om betydningen af antallet af undervisningstimer," siger Vibeke Myrup Jensen.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024