"Vi ender med Lego-skoler": Læs opsamlingen på debatten om fondenes rolle i børn og unges læring

Fondene skal "blande sig uden om" folkeskolens undervisning, men på den anden side er kapitalindspøjtningerne et vigtigt bidrag til at skabe engagerende undervisning. Læs eller genlæs pointerne fra Altingets temadebat om fondenes støtte til skolerne.

I 2017 gav fondene 76 millioner kroner til grundskolerne og deres lærere i Danmark og i udlandet – et tal, der var vokset til 1,6 milliarder kroner i 2022. Læs eller genlæs argumenterne for og imod fondenes støtte til skolerne.<br>
I 2017 gav fondene 76 millioner kroner til grundskolerne og deres lærere i Danmark og i udlandet – et tal, der var vokset til 1,6 milliarder kroner i 2022. Læs eller genlæs argumenterne for og imod fondenes støtte til skolerne.
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Frederik Gjersen Hansen

Fondenes magt er blevet kompleks og uigennemsigtig, og når skolerne modtager støtte til undervisningen, bliver elevernes læring og dannelse ulige.

Men samtidig har skolerne brug for økonomiske indsprøjtninger til at sikre kvalitet i undervisningen.

Sådan lyder pointerne i debatten om, hvilken rolle fondene skal spille i børn og unges læring.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024