Skolerådet vil måle elevernes kreativitet
Anders Heissel
JournalistEleverne skal også kunne samarbejde, have evnen til at indgå i sociale sammenhænge, have evnen til at løse problemer og evne til at tænke kreativt. Det kan man ikke måle i PISA-testene.
Jørgen Søndergaard
Formand for Skolerådet
Det er alt for snævert, når statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) vil måle elevernes succes på en top fem-placering i PISA. Elevernes evne til at samarbejde og tænke kreativt er mindst lige så vigtigt, og derfor skal de måles på netop de parametre tre gange i skoletiden.
Det mener Skolerådet, der i dag tirsdag kommer med sin årsrapport, forklarer rådets formand, Jørgen Søndergaard.
Evnen til kreativitet
"Statsministerens mål er for snævert. Vi er ikke imod målet, men de faglige mål, som man kan teste i PISA, er kun en del af de mål, som vi gerne vil have, at vores elever skal kunne i folkeskolen. De skal også kunne samarbejde, have evnen til at indgå i sociale sammenhænge, have evnen til at løse problemer og evne til at tænke kreativt. Det kan man ikke måle i PISA-testene, og derfor foreslår vi at give lærerne et redskab til mere systematisk at kunne vurdere, om den enkeltes elev er alderssvarende i forhold til det, vi kalder alsidig udvikling," siger Jørgen Søndergaard.